מערכות ניקוז

התקנת ניקוז מסביב לבית ובניין

Written by יוסף כץ

תוכן

ניקוז היא מערכת טבעית או בנויה באופן מלאכותי שתפקידה להסיט מי עילי או תהום מבתים, מגרשים, מבנים או מבנים על מנת להגן עליהם מפני חדירת מים, הרס ושחיקה של היסוד. במאמר זה נספר לכם בפירוט על כל סוגי מערכות הניקוז, טכנולוגיית ההתקנה שלהם ועוד חידושים חשובים.

מהו ניקוז ולמה כדאי להתקין אותו סביב בית פרטי או מבנה מסחרי?

מערכת ניקוז היא מערכת של צינורות, מגשים וחומרי ניקוז שונים, אשר משימתם העיקרית היא הסטת מי עיליים או תהום ממבני תעשייה, בתים פרטיים, מבנים תת קרקעיים שונים, מגרשים ושדות במהירות האפשרית.

מערכת הניקוז הקלאסית נראית כך:

  1. תעלת ניקוז – בה מותקנים צינורות ניקוז וממלאים אלמנטים שונים של המערכת;
  2. בד גיאוטקסטיל – פרוש כדי להגן על הניקוז מפני סחף;
  3. שברי אבן כתוש חצץ 20/40 – מתאים מתחת לצינור הניקוז;
  4. צינור ניקוז מחורר בגיאוטקסטיל – מונח במורד;
  5. שברי אבן כתוש חצץ 20/40 – ממלא את צינור הניקוז;
  6. חול שטוף גס הוא חומר ניקוז, שמטרתו לקחת מים וכיצד להעביר אותם דרך מסננת לתוך צינור ניקוז לניקוז.

מדוע יש צורך לבצע ניקוז סביב הבית או הבניין?

  1. ניקוז מים מהיסוד והקירות – היסודות של כל בניין לא מתוכננים להיות כל הזמן במים. עם חשיפה מתמדת ללחות, הם פשוט קורסים. הרס מתרחש משתי סיבות:

    ♦ השפעת הסביבה האגרסיבית של מי התהום – במי התהום ישנם זיהומים ומינרלים שונים שבמגע מתמיד הם עלולים להביא להרס בטון ובהתאם ליסוד המבנה.

    ♦ הפרש טמפרטורות עונתי – מים נספגים בבטון, לבנים, בלוקים FBS (Bygging Foundation Blocks) וחומרים נוספים מהם עשויים היסוד וקירות הבית, ואז בחורף הנוזל הזה קופא ומפשיר באביב, ובכך הורס את בטון או יסוד אחר, היוצרים בו סדקים מיקרוניים (שיכולים להתפתח לסדקים גדולים), נקבוביות וחללים.
  2. לא לתת למים לשטוף את היסודות של בניין או בית קטן – מי תהום חזקים יכולים בסופו של דבר לשטוף את יסודות הקרן (במיוחד אם כל הנורמות הדרושות לא נשמרו במהלך בנייתו), וכתוצאה מכך עלול להיווצר עיוות עלולים להיווצר סדקים בקירות הבית או בתשתית עצמה, בין אם זה לוח או תשתית סרט.
  3. היחלשות לחץ מים באיטום מותקן – במהלך בניית בית יש צורך לבצע איטום של התשתית, לוח היסוד ואיטום חלקים תת קרקעיים של המבנה. אחת המשימות של מערכת הניקוז שנעשתה סביב הבניין היא להחליש את הלחץ הקבוע של מי הקרקע והמשטח על האיטום שנעשה, מה שבסופו של דבר יעזור להאריך את חיי פעולתו האמינה פי 3-4.
חשוב: ניקוז מסביב לבית הוא מערכת עזר, היא לא יכולה להחליף איטום. התקנת ניקוז תעזור לאיטום להחזיק מעמד זמן רב יותר, שכן הוא לא יהיה כל הזמן במים.

מדוע יש צורך בניקוז האתר?

  1. הגנה על נטיעות – מים בשפע באתר, מביאים לרוב למוות של עצים וצמחים אחרים הגדלים בו. הניקוז שלו עוזר לנקז את האתר עד לרמה שנוח לצמחים בו נטיעות שונות.
  2. ביטול השפעת אזור ביצתי – מי תהום בשפע או מים גבוהים, עם סוגי קרקע מסוימים, עומדים בסטגנציה בשכבות העליונות, וכתוצאה מכך הקרקע הופכת רטובה וטובעת מאוד, מה שגורם לאי נוחות לתפעול והליכה בה. מערכת הניקוז המותקנת באתר ובסביבתו תסייע בהפניית מים וניקוז האדמה למצב נוח.
  3. הגבל את הגישה של מים נקיים ומלוכלכים מאתרים שכנים – לעיתים קרובות יש מצבים שבהם שכנים מנקזים מים טכניים מבורות ספיגה ומבנים אחרים עבור האתר שלהם והם יורדים במדרון לטריטוריה שלך. על ידי התקנת מערכת ניקוז מקומית, תוכל למנוע כניסת מים לאתר שלך.

סוגי ניקוז לפי עומק ההתרחשות

ניתן לחלק נקזים בינם לבין עצמם לפי עומק התרחשותם. על בסיס זה, ישנם שני סוגים: פני השטח וניקוז עמוק.

ניקוז תת קרקעי או עמוק

ניקוז עמוק היא מערכת ניקוז המסודרת בעומק 1 מ’ מתחת ומשימתה העיקרית היא להשתלט לא רק על מים עיליים אלא גם על מי תהום. ניקוז עמוק מותקן בעיקר כדי להגן על חלקים תת קרקעיים של מבנים, כגון יסודות וקירות, מפני השפעות מתמדת של מי תהום ומים עיליים. ניקוז עמוק שהותקן כהלכה ישתלט לא רק על המים המתאימים לבית מצדדים שונים אלא גם על זה שימוקם מתחת לבית.

ניקוז עמוק יכול להיות מעגלי סביב המבנה, צמוד על הקיר ומאגר.

מסביב לבית

ניקוז הטבעת מסודר סביב היקף הבית, אך יחד עם זאת, ניתן להסירו ממנו במרחק מסוים של 1-2 מטרים. ניקוז כזה נעשה כאשר בבית יש אזור עיוור והם לא רוצים לשבור אותו, או כאשר יש חשש לביצוע עבודות קרקע ליד הבית או סרט היסוד.

Scheme of deep ring drainage

מותקן ליד הקיר

ניקוז קיר מותקן מסביב לבית בעומק ממש מתחת לתשתית או ללוח היסוד בסמיכות לקירות המבנה וליסוד שלו. שכבת חומרי ניקוז (חול גס ואבן כתוש) ממולאת בסמוך לקיר עד מפלס הקרקע, ומותקן צינור ניקוז במרחק של 0.3-0.5 מ’ מהיסוד. ניקוז הקירות מגן על האלמנטים התת-קרקעיים של המבנה מפני מים בצורה יעילה ככל האפשר, שכן המים הנספגים בקרקע מסביב למבנה ומי התהום אינם מגיעים לבסיס הבית וקירותיו, אלא עוברים דרך חומרי ניקוז (חול). וחצץ) לתוך צינור הניקוז.

Installation diagram: Deep wall drainage

ניקוז מאגר

ניקוז המאגר מסודר בשלב הבנייה של בית פרטי, קוטג’ או בניין מסחרי, ישירות מתחת ללוח היסוד. בתחילה מטרתו להסיט את כל מי התהום מתחת לקרן, מבלי לתת להם אפשרות להתקרב אל הקרן ולהשפיע עליה מלמטה. לפתרון זה יש השפעה חיובית על המבנה ולא רק כשיש זרמים תת קרקעיים.

ניקוז פני השטח

מטרת הניקוז הזה היא ליירט מים עיליים, למשל גשם, מהפשרת שלג או שמגיעים מאזורים סמוכים ולקחת אותם בכיוון הנכון. עומק ניקוז פני השטח בדרך כלל אינו עולה על 1 מ’, אך לפעמים עומק זה יכול להיות גדול יותר אם המדרון דורש זאת. ניקוז פני השטח יכול להיות פתוח וסגור. מערכת פני השטח יכולה להיות מותקנת נקודה אחר נקודה, לאורך היקף האתר, או בצורה של עץ חג המולד.

סוגי ניקוז פני השטח:

  • לינארית – מיועדת לצבירת מים משטח גדול, למשל, מגרש, דרכי הולכי רגל וגישה, אזור עיוור, במת גישה ועוד… זוהי מערכת מגשי בטון או פלסטיק בקטרים שונים עם סורגים דקורטיביים אשר שוקעים באדמה או בבסיס אחר ובשל השיפוע מפנים את הנוזל הנכנס לאספן או למיכל אחר.
  • נקודה – הם מסודרים לאיסוף נקודתי של מים במקום מסוים. הלחות שנאספת מוזרקת דרך מגשים למערכת הניקוז הכללית או למיכל מיוחד
  • אופקי הוא סוג סטנדרטי של סידור ניקוז. בסידור אופקי מניחים צינורות ניקוז תוך התבוננות בסימני המדרון בצורה אופקית לתוך התעלה שנעשתה לשם כך והפניית המים הנכנסים באמצעות המדרון.
  • אנכי הוא מבנה הנדסי המורכב מקידוח בארות המחוברות זו לזו באמצעות צינור וציוד לשאיבת ושחרור מים. ככלל, בארות כאלה נחפרות ישירות בקרבת קירות הבניין. ניקוז קיר אנכי נעשה לעיתים גם בעזרת קרום דוקרני.
  • פתוח – כאשר הניקוז אינו קבור באדמה אלא נשאר פתוח. ניקוז פתוח יכול להיות בצורה של תעלה מטופחת או מגשים עם רשת דקורטיבית.
  • סגור – כאשר תעלת הניקוז או מערכת הניקוז מלאים ואינם נראים על פני השטח. כאשר מסדרים סוג סגור של ניקוז, נעשה שימוש במערכת של צינורות מחוררים וחומרי ניקוז המסודרים מתחת לאדמה.

מערכות ניקוז מודרניות

כיום קיימות מערכות ניקוז המסודרות ללא צורך במתקן התזת אבן כתוש סביב צינור מחורר. בניקוזים מסוג זה משתמשים במערכת מוכנה, שבה יש צינור מחורר גמיש, המוקף בחומר מילוי עשוי פוליסטירן מורחב. מערכת זו עטופה בגיאוטקסטיל ומוכנה לשימוש. מבנים כאלה מסופקים במפרצים ואינם דורשים מילוי לאחר מכן באבן כתוש.

חשוב: הסדרת מערכת ניקוז מוכנה ללא הריסות, עדיין כרוכה בעבודות הקשורות למילוי התעלה בחומרי ניקוז. מילוי של מערכת כזו, כמו גם ניקוז קלאסי, צריך להיעשות בעזרת חומרים בעלי תפוקה מרבית (מקדם סינון מים טוב), למשל חול שטוף גס.

סקרים גיאולוגיים לפני בחירה והתקנת מערכת ניקוז

סקרים גיאולוגיים הם כאשר קרקעות מקומיות או קרקע נבדקות לעומקם של סוגים שונים של קרקע, חול, טיט ומים. בעזרת סקרים גיאולוגיים, אתה יכול להבין:

  1. איזה סוג של אדמה יש לך באתר או איזה סוג של אדמה;
  2. באיזה עומק נמצאים מי התהום;
  3. באיזה עומק נמצאת החול או שכבת החול?

האם יש צורך להזמין גיאולוגיה לפני התקנת ניקוז?

אם רוצים לעשות מערכת ניקוז, אין צורך לבצע סקרים גיאולוגיים לפני כן, שכן ניקוז מומלץ לבצע הן בנוכחות מי תהום והן בהיעדרם. ניקוז נחוץ לא רק לסילוק מי התהום, אלא גם לסילוק מי גשמים עיליים ומים שנוצרו כתוצאה מהפשרת שלג, ואין צורך בגיאולוגיה כדי להבין את התופעות הללו.

יש לבצע סקרים גיאולוגיים אם ברצונך להזרים מי ניקוז לא לחפיר, יער או ביוב סערה של כפר, אלא לאדמה, או ליתר דיוק לשכבה חולית. אם אתם רוצים שכל המים שהניקוז מצטבר יוזרמו לקולט, ומהם צריכים להיכנס לאדמה, אז זה יתאפשר רק אם הקולטן שלכם יותקן בעומק שכבת החול.

ניתן לברר באיזה עומק נמצא החול בעזרת סקרים גיאולוגיים.

לאן יש להפנות את מי הניקוז?

אחת הסוגיות הדוחקות ביותר איתם מתמודדים בעלי מגרשים ובתים פרטיים היא היכן לזרוק או לקחת את המים שצוברים ניקוז. התקנת מערכת הניקוז והניקוז מתרחשת בשיפוע לעבר הנקודה הנמוכה ביותר. מנקודה זו, המים צריכים לזרום למיכל אגירה כלשהו, למשל, אספן בטון או באר. מבאר זו, כאשר מגיעים לסימן מסוים, הנוזל מוזרם דרך תעלת ההזרמה מחוץ לנכס הפרטי או החלקה.

ניתן לסדר את ערוץ האיפוס בשתי דרכים:

  1. על ידי כוח המשיכה – בעזרת שיפוע המים עוברים באופן עצמאי לכיוון הנכון דרך מערכת צינורות, ללא צורך במשאבות או מתקנים אחרים.
  2. מים כפויים מועברים ממקום אחד (למשל, באר) למקום אחר (למשל, ביוב סערה) באמצעות לחץ מלאכותי שנוצר על ידי משאבת ניקוז או מתקן אחר.

לאן ניתן להפנות מים?

את התשובה לשאלה זו מומלץ לחפש באופן מקומי. לאחר מכן, כמה גרסאות נפוצות של ניקוז:

  1. החפיר או התעלה הקרובים ביותר;
  2. יַעַר;
  3. ביוב סערה;
  4. ביוב סערה בכפר;
  5. שכבת חול.

התקנת ניקוז: כיצד לבצע ניקוז נכון ברחבי הבית במו ידיכם

כדי לעשות ניקוז שיעבוד ביעילות ולאורך זמן היא לא המשימה הקלה ביותר, זה דורש לימוד מפורט של כל תהליכי הבנייה, בחירה נכונה של חומרים ועמידה קפדנית בכל סימני השיפוע. אתה יכול להפקיד את המשימה הקשה הזו בידי חברה מקצועית או לעשות זאת בעצמך. בנוסף, נספר לכם בפירוט על טכנולוגיית ההתקנה, דקויות ההתקנה, שלבי העבודה והחומרים לייצור עבודה במו ידיכם.

חומרים וכלים הדרושים לסידור מערכת הניקוז

לכל סוג של חומר יש מספר יצרנים. אל תבחר את האפשרויות הזולות ביותר, מכיוון שהן עלולות ליפול במהירות.

חומרי בניין נחוצים:

  • גיאוטקסטיל – נחוץ למניעת הסחף של ניקוז. שכניקוז עשוי צינור ואבן כתוש עטוף בגיאוטקסטיל.
  • צינור גמיש לניקוז מחורר בגיאוטקסטיל בקוטר של 110 מ”מ או 160 מ”מ – הם נמכרים בסלילים בצורה מוכנה לשימוש (אין צורך לעטוף אותם בגיאוטקסטיל או לקדוח בהם חורים). בחירת הקוטר הרצוי תלויה בזרימת המים הצפויה.
  • חלקים שטופים חצץ כתוש של 20/40 – יש צורך לבחור בסוג זה של אבן כתוש שכן לאבן כתוש גרניט יש פינות חדות ובעתיד בעת תנועה היא יכולה לשבור את השדה הגיאוגרפי ולהסחף את המערכת, ואבן גיר כתוש אבן תשטוף בסופו של דבר. לשבר 20/40 יש תפוקה טובה, שתתרום לפעולה חלקה של הניקוז.
  • חול נהר גס גרגר נשטף – ניקוז מלא בחומר זה, לא מגיע 10-15 ס”מ מקצה התעלה, הפער הזה נשאר להנחת אדמה פורייה. החול הגס השטוף הוא בעל מקדם הסינון המרבי, כלומר הוא יעביר את כל המים המתאימים דרך מסננת למערכת הניקוז. כחלופה יקרה יותר, אתה יכול להשתמש באבן כתוש של חלק קטן.
  • בארות ניקוז בדיקה בקוטר 315 מ”מ עם צוהר ותחתית – בארות אלו מותקנות בפינות ובסיבובים הראשיים של הניקוז, וכן כל 15-20 מטר בקו ישר. יש צורך בארות בדיקה לשמירה על מערכת הניקוז, בהיעדרן, במקרה של סחף של הניקוז או שיפוע שנעשה בצורה לא נכונה, תצטרך לחפור את המערכת כולה.
  • קולט או מיכל לאיסוף מי ניקוז עם צוהר ותחתית במידת הצורך – מיכל זה יכול להיות בגבהים ובקטרים שונים, בהתאם לעומק התרחשותו (לאיזה עומק מגיע מדרון הניקוז) ובהתאם לנפח המים. המיכל הנדרש יכול להיות פלסטיק מוצק או בצורה של טבעות בטון קבורות באדמה. יש להתקין את התחתית אם יש סיכון שמי תהום ומים אחרים יחדרו למבנה הניקוז מבחוץ, יעלו את מפלס המים, ולא ייכנסו לקרקע.
  • צינורות PVC לעבודה חיצונית בקוטר 110 מ”מ או 160 מ”מ – צינורות אלו נחוצים לחיבור בין באר הבדיקה בנקודה הנמוכה ביותר לבין הקולט. ייתכן שיהיה צורך בהם גם בעת הגדרת ערוץ איפוס.
  • משאבת ניקוז עם מערכת ציפה פנימית או חיצונית – אם מי הניקוז לא עוברים בכוח הכבידה, יהיה צורך לשאוב אותם בכוח באמצעות משאבה. משאבה עם מצוף מותקנת ממש מתחת לכניסת הצינור לקולט וכשהמים מתקרבים, המצוף מופעל ושואב אותו החוצה.

כלי בנייה נחוצים:

  • רמת לייזר – מכשיר אופטי זה נחוץ על מנת ליישר נכון את סימני שיפוע הניקוז.
  • יש צורך במטחנה חשמלית קטנה לחיתוך צינורות PVC ובדיקת בארות פלסטיק.
  • אתת כידון ואתת – לעבודות קרקע (לקחת עם רזרבה, שכן אתים רבים מתכופפים).
  • מריצת גינה או בנייה – להעברת אדמה חפורה, חצץ וחול.
  • ייתכן שתצטרך גם מסור, מספריים, סכין בנייה וגרזן קטן (אם יש שורשים).
  • נעליים סגורות מיוחדות, כפפות בנייה ובגדי עבודה.

היכן ניתן לקנות את הכלים וחומרי הבנייה הדרושים במחירים נמוכים:

כל מה שאתה צריך עבור ניקוז, איטום, בנייה ותיקון ניתן לקנות בבית המסחר לבנייה פטרוביץ’. ניתן להעריך את היתרונות של רכישה בהיפרמרקט בנייה ספציפי זה לפי העובדות הבאות:

  1. הזמנה מקוונת נוחה ללא צורך לבזבז זמן ומאמץ על פקקים ותורים;
  2. משלוח תוך 2 שעות לאחר השלמת הרכישה המקוונת;
  3. המחירים נמוכים יותר מאשר בחנויות בנייה אחרות;
  4. מוצרים איכותיים ומוכחים.

אמצעי בטיחות

אמצעי זהירות חשובים מאוד בעת ביצוע עבודה על סידור ניקוז עמוק שכן ניקוז עמוק מרמז על עבודת קרקע בעומק מסוים. אם עומק החפירה הוא יותר מ-1.5 מטר או יותר מגובה האדם, אז יש צורך להקפיד על כל אמצעי הבטיחות בעת סידורה, שכן יש סבירות גבוהה לקריסה של קירות התעלה על האנשים העובדים בה. במקרה של קריסה, מסת האדמה כל כך גדולה שהיא יכולה לשבור לאדם את צלעותיו ואף להרוג אותו אם לא שולפים אותו בזמן, וזה יכול להיות די קשה לעשות זאת מאחר ואדם שהיה מכוסה באדמה לא יכול לתת את האות הדרוש לגבי מיקומו, גם אם הוא בהכרה.

אמצעים חובה להבטחת בטיחות תעסוקתית בתעלה:

  1. חיזוק קירות תעלה בשיטת גידור לשון ותמוכות מיוחדות;
  2. שימוש בסרבלים עם נעליים גבוהות סגורות להגנה על הרגליים;
  3. חובת חבישת קסדות למניעת פגיעת ראש במקרה של קריסת קרקע או חדירת אבנים ואלמנטים כבדים אחרים;
  4. לבשו אפודי איתות על מנת להקל על מציאת האדם שנרדם.

שלבי עבודה על ניקוז בית פרטי על בסיס סוהר

עם ביצוע נכון של עבודות הקשורות להתקנת ניקוז סוהר, יש צורך לבצע את כל השלבים הדרושים ובו זמנית לעקוב בקפדנות אחר קודי הבנייה והתקנות הטכניות.

שלבי ייצור העבודה:

  1. הכנה – בשלב זה אתה צריך לעשות סימון של הניקוז העתידי ולירות את המדרונות בצורה נכונה. אם לא נצפו המדרונות הדרושים, הניקוז יעבוד גרוע או לא יעבוד בכלל;
  2. עבודות קרקע – יש צורך לחפור תעלה ברוחב של 0.5-1 מ’, תלוי בסוג הניקוז ומטרתו. ככל שהתעלה רחבה יותר, כך ייטב.
  3. הכנת תעלה – מסירים שורשים מתחתית התעלה ומיישרים אותה בחול;
  4. התקנת בארות ניקוז בדיקה בקוטר של 315 מ”מ ומעלה – בסיבובים הראשיים של הניקוז ו/או כל 15-20 מ’. גובה הבארות תלוי בעומק התעלה. בעת הקשה על צינורות ניקוז, יש לאטום את החיבורים;
  5. הנחת גיאוטקסטיל – כדי להגן על המערכת העניה מפני סחף, מונח גיאוטקסטיל עם שחרורים של 0.5 מ’ בתחתית;
  6. הסדר של כרית אבן כתוש – לאחר מכן מונח אבן כתוש חצץ של שבריר 20/40 על הגיאוטקסטיל, שבעזרתו אתה יכול גם לעשות את המדרון הדרוש;
  7. התקנת צינור ניקוז – צינור ניקוז מחורר בגיאוטקסטיל מונח על אבן כתוש;
  8. מילוי הריסות – הצינור המונח ממולא בהריסות, כך שיכסה אותו לחלוטין (15-20 ס”מ). לאחר מכן, הגיאוטקסטילים שנותרו מאחור חופפים, כך שמתקבלת שכבה של אבן כתוש-צינור כתוש;
  9. מילוי ניקוז – ניקוז מלא בחול נהר גס גרגר או חומר אחר עם תפוקה טובה ומקדם סינון גבוה;
  10. התקנת באר ניקוז או קולט – במקום הנמוך ביותר מותקנת באר ניקוז או מיכל פלסטיק בו יתנקז הניקוז. לשם כך נחפר שטח של 1.5mx1.5m 0.5-1m מתחת לנקודת היציאה של צינור הניקוז, הבסיס מפולס בחול וקולט פלסטיק או בטון עם צוהר ותחתית מורידים לשם במידת הצורך;
  11. התקנת תעלת החיבור לקולט – בין באר הבדיקה האחרונה לקולט נעשית תעלה המחברת בין הניקוז לקולט. יש להתקין תעלה זו בשיפוע והיא עשויה מצינור PVC רגיל. בעת הקשה על ערוץ החיבור, יש צורך לאטום;
  12. מכשירי תעלות פריקה – זוהי התעלה שדרכה מים, כאשר מגיעים לרמה מסוימת, שאמורים להיות מתחת לצינור הכניסה לקולט, יזרמו משם על ידי כוח הכבידה או יישאבו החוצה בכוח על ידי משאבה. בעת התקנת פריקה מלאכותית, יש להתקין את הצינור מהמשאבה ביציאה בצורה של קרציה כדי שהנוזל לא יקפאון ויקפא שם בחורף. ניתן לבודד את התעלה במידת הצורך בבידוד מיוחד;
  13. התקנת המשאבה (בהיעדר פריקה טבעית) – יש להתקין משאבה עם מצוף מתחת לצינור כניסת הניקוז לבאר ולחבר לתעלת הפריקה.

תכנית מפורטת

Drainage installation diagram

ניקוז מבנים ומבנים מסחריים אחרים

ארגון מערכת הניקוז של בניין דירות או בניין מסחרי גדול דומה מאוד להסדר של ניקוז קונבנציונלי, אך יש צורך לספק זרימת מים נפחית יותר. למטרה זו, נעשה שימוש בצינורות בקוטר גדול מ-160 מ”מ-315 מ”מ, וכן בארות בדיקה בטון בקוטר של 0.5-1 מ’. כאשר עובדים בבניין גדול בעיר, יש צורך גם לספק תעלת הזרמה נכונה, שכן לא תמיד ניתן להתחבר לביוב הסערה בעיר.

הטעויות הנפוצות ביותר בעת ביצוע עבודות הקשורות להתקנת מערכות ניקוז בונים רבים אשר לוקחים על עצמם ניקוז וסידור ניקוז ברוב המקרים אינם מתמחים בעבודות אלו, וכתוצאה מכך הם עושים טעויות רבות, ולכן העבודה שנעשתה מאוחר יותר. יש לשפץ לחלוטין.

טעויות נפוצות בבניית ניקוז:

  • אי עמידה במדרונות הדרושים – כתוצאה מכך, מים, במקום להיות מופנים מהמבנה, חוזרים אליו דרך מדרון נגדי.
  • היעדר בארות ניקוז פיקוח – אם המערכת מסיבה כלשהי מפסיקה לפעול ללא בארות פיקוח, לא תוכלו לזהות זאת, כתוצאה מכך תיקונים נקודתיים יהיו בלתי אפשריים ותצטרכו לבצע מחדש את כל הניקוז.
  • לולאה של המערכת היא כאשר נעשה ניקוז, אך לא נוצרת תעלת פריקה, וכתוצאה מכך מים מתמלאים בקצה תעלת הניקוז והולכים בכיוון ההפוך וממלאים לחלוטין את פריזמת הניקוז.
  • מילוי הניקוז באדמה, חימר, חול מחצבה מלוכלך או חומר אחר בעל תפוקה נמוכה – עיקר הניקוז הוא במילוי נכון שלו כדי שהמים יעברו דרכו במהירות האפשרית ויכנסו לצינור. במקרה של אריזה לא נכונה, הניקוז לא יעבוד או יעבוד ב-10-20% מהיכולת שלו בפועל.
  • מיקום הניקוז בעת הניקוז מסביב למבנה – הניקוז לא צריך להיות ממוקם צמוד עם התשתית או מעליו, אלא 0.3-0.5 מ’ נמוך יותר, כדי שיוכל לקחת את כל המים המגיעים למבנה ואת אלה שמגיעים למבנה. נמצא מתחת לבניין (משחרר לחץ על לוח היסוד).
חשוב: בבחירת קבלן לעבודות ניקוז יש לבחור בחברות מתמחות שהתמחותן המצומצמת היא הגנת מבנים מפני מים, כלומר ניקוז, ניקוז ואיטום.

זכור, זה עולה פי 2 יותר לעשות מחדש עבודה שבוצעה בצורה לא נכונה מאשר לעשות הכל נכון בהתחלה. במידה ואתם נתקלים בבעיות בתפעול מערכת הניקוז או מפקפקים בנכונות התקנתה, אזי תוכלו לפנות לחברתנו לביצוע בדיקה של מערכת הניקוז.

ניקוי ותחזוקה של מערכת הניקוז

אם הניקוז נעשה בצורה נכונה, הוא לרוב אינו דורש תחזוקה או ניקיון מתמידים. עם זאת, ישנם מצבים בהם הניקוז סתום באזור מסוים. במצב זה, יש לנקוט בצעדים הבאים:

  1. פתחו את הפתחים של בארות הבדיקה המותקנות וראו היכן המים נמצאים ולא נעלמים. זה יעזור לזהות את אזור הבעיה;
  2. יש להכניס צינור דרך פתח הבדיקה, שיכול לספק לחץ מים חזק. תחת לחץ חזק, אתה יכול לדפוק זיהום;
  3. אם הקליע הרגיל לא עוזר, אז אתה יכול לקרוא למכונה מיוחדת עם ברז ולחץ חזק.

כמה עולה התקנת ניקוז סוהר

ניקוז הבית. מחיר

תיאור העבודותיחידת מידהמחיר עבודות
עבודת קרקע לעומק של 1-2 מ’ ממוכנתm315
עבודת קרקע לעומק של 1-2 מ’ באופן ידניm350
הנחת גיאוטקסטילrunning meter5
הנחת הריסותm315
הנחת צינור הניקוזrunning meter50
מילוי חוזר בחולm330
התקנת בארות בדיקה של 315 מ”מpiece60
התקנת תעלת חיבור צינור PVCrunning meter40
התקנת באר בטון בקוטר 1 מ’ ב-3 טבעותpiece1100

*המחירים עשויים להשתנות בהתאם להיקף העבודה.

ניקוז האתר. מחיר

תיאור העבודותיחידת מידהמחיר עבודות
אדמה עובדת לעומק של 1-2 מטר ממוכןm310
אדמה עובדת לעומק של 1-2 מטר באופן ידניm320
הנחת גיאוטקסטילm5
הנחת הריסותm310
הנחת צינור הניקוז m30
מילוי חוזר בחולm310
התקנת בארות בדיקה של 315 מ”מpiece20
התקנת תעלת חיבור צינור PVC m15
התקנת באר בטון בקוטר 1 מ’ ב-2 טבעותpiece600

*המחירים עשויים להשתנות בהתאם להיקף העבודה.

חברות וחברות ניקוז

על מנת לבצע ניקוז איכותי ותקין, יש צורך לא רק לחפור תעלה ולהניח בה צינורות אלא גם לעמוד בכל התקנים לחישוב שיפועים, בחירת חומרים מתאימים והתקנת המערכת.

ניקוז העבודה תלוי ישירות בפרטים הבאים של הארגון שלו:

  • חישובים – לפני הנחת ניקוז, משרד מנוסה מבצע תמיד את החישובים הנדרשים לגבי שיפוע המערכת, תפוקתה ואפשרות להתקנת מי ניקוז על ידי כוח הכבידה. נכונותם של חישובים מסוימים, למשל, חישוב המדרון, דורשת נוכחות של ציוד מיוחד (פילוס), הזמין תמיד מחברה מנוסה העוסקת בניקוז;
  • בחירת חומרים – יש צורך לגשת בזהירות לבחירת כל האלמנטים.
  • ביצוע עבודה – זוהי חברה מקצועית עם כל הכלים הדרושים ומומחים מוסמכים לביצוע איכותי של משימות.

ככלל, מדובר בחברת ניקוז מנוסה המסוגלת לבצע את כל העבודות ביעילות, ובזמן ולתת ערבות לעבודות אלו שנקבעו בחוזה. בעת יצירת קשר עם מאסטרים שונים מלוחות המודעות, הלקוח מסתכן לא רק לאבד את הכסף ששולם אלא גם לבצע מחדש לחלוטין את העבודה שהושלמה ושולם, וכתוצאה מכך לשלם פי 2.

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »