בניית גגות עבודות איטום

איטום מרפסת. השיטות והחומרים הטובים ביותר

Written by יוסף כץ

תוכן העניינים

מרפסת היא מעין מטוס מנוצל שניתן לבנות בבניין מגורים פרטי או בבניין מנהלה. ניתן לפתוח טרסות ללא חופה או גג, או לסגור עם גג. טרסות עשויות להיות ממוקמות מעל חלל המגורים או שהיא לא נמצאת מתחתיהן. חלק מהמרפסות ממוקמות בגובה כמרפסות או גגות מנוצלים, וחלקן במפלס הקרקע. המבנים הפגיעים ביותר של טרסות מבחינת השפעת המים והמשקעים עליהם הם מבנים העשויים בצורה פתוחה (ללא גג). הטרסות החיצוניות הן שהכי זקוקות לאיטום איכותי, שכן יורדת עליהן כמות גדולה של משקעים.

טכנולוגיות ושיטות של איטום טרסות ומרפסות

יש ליישם איטום על לוח הרצפה או התשתית בזמן בניית הבית. ישנן מספר שיטות בסיסיות לאיטום מרפסות וטרסות חיצוניות:

  1. התקנת מערכות ללא תפרים עם 100% הידבקות למשטח – קטגוריה זו כוללת חומרי איטום היוצרים ציפוי בודד עם 100% הידבקות לבסיס ללא תפרים וחיבורים. החומרים המפורסמים ביותר בקטגוריה זו הם גומי נוזלי, תרכובות פולימר-צמנט, מסטיקים פוליאוריטן ופוליאוריאה.
  2. סידור והתקנה של ממברנות גליל ו-PVC שונות – קטגוריה זו כוללת את כל חומרי הגלילים האפשריים, ממברנות ביטומן ו-PVC. לחומרים אלו יש תפרים ואין להם 100% הידבקות לבסיס.

חומרים

בכל הנוגע לאיטום מרפסות או מרפסות, חשוב לבחור את המערכת המתאימה ביותר למצב הקיים, ללא קשר אם מדובר בתכנון חדש או תיקון של מרפסת שקיימת בעבר. כיום קיימים בשוק המוני חומרים להגנה על מרפסות, גגות מנוצלים ומרפסות, אך חשוב להבין שהרכבים שונים מתאימים למצבים ושיטות הגנה שונות.

גומי נוזלי

איטום בגומי נוזלי, ניתן ליישם בהתזה או ידנית. היישום של גומי נוזלי איכותי הוא בעיקר כאשר החומר המיושם אינו ציפוי גימור, שכן לא כל הגומיות הנוזליות עמידות בפני אולטרה סגול (קרינת שמש). גומי נוזלי עדיף ליישם על בסיס הרצפה כאשר מרכיבים נוספים כגון בידוד, מגהץ וכו’ מורכבים עליו.

חומר איטום ביטומני אלסטומרי

עשוי על בסיס ביטומן. ביטומן הוא הרכב מוצק שאינו מסיס במים, שהוא תערובת של פחמימנים ונגזרותיהם החנקניות, המחומצות, הגפריתיות והמכילות מתכת. צפיפות הביטומן היא 0.95-1.50 גרם/סמ”ק, תכונותיו תלויות באיכות השמן ובשאר התוספים הכלולים בתערובת. חומרים זולים ופרימיטיביים למדי, שברוב המקרים לא יעמדו בלחץ מים לאורך זמן.

מערכות פולימריות ופוליאוריאה

הם אידיאליים לסידור איטום כציפוי ביניים וגימור, שכן יש להם את התכונות הבאות:

  • ללא תפרים
  • 100% הידבקות לבסיס
  • עמידות בפני פגיעה ונזקים מכניים
  • עמידות בפני UV וקרינת שמש
  • כפוף לגוון בצבעים שונים.

תוכל לקרוא עוד על מערכות איטום אלו במאמרים הבאים:

  • איטום פוליאוריטן
  • איטום פוליאוריאה

איטום צמנטי וחומרי איטום צמנטיים

איטום צמנט פולימרי מצוין לסידור על רצפת המרפסת או לפני התקנת אריחים. אם מתוכנן להתקין אריח כאלמנט הגמר הסופי, הרי שבניגוד למערכות איטום אחרות, ניתן להניח אותו ישירות על איטום הפולימר-צמנט ללא צורך להגן עליו במגהץ.

עוד על סוגי איטום צמנט תוכלו לקרוא במאמר – “איטום על בסיס צמנט: תכונות, סוגי ושיטות יישום”.

איטום ממברנה

זה לא החומר המוצלח ביותר להגנה על המרפסת מפני חדירת מים, מאחר והחומר מונח על פני השטיח ויש לו חיבורים בין הגלילים. כאשר המים עוברים דרך מפרק חלש, הם נכנסים לשטיח הממברנה ומתחילים לעמוד שם, נעים מפינה אחת לאחרת.

ניתן לקרוא עוד על איטום ממברנה במאמר – “איטום ממברנה: סוגי חומרים ושיטות סידורם”.

יריעות ביטומניות

כמו במצב של מערכת PVC, לגלילים משטחי ביטומן יש תפרים ואין להם 100% הידבקות למשטח. בשל נוכחותם של אלמנטים חלשים כמו תפרים, מים יעברו במוקדם או במאוחר מתחת לשכבת האיטום, מה שיוביל להפרה של שלמות הציפוי והעיוות שלו.

טבלת השוואה בין חומרים שונים והמאפיינים העיקריים שלהם:

 גומי נוזליאיטום פולימריאיטום צמנטיריעות ביטומניותאיטום ממברנה
שיטת יישוםידני במריחה ובהתזהידני במריחה ובהתזהידני במריחהידני אם אשידני
תפרים בציפויאיןאיןאיןישיש
הדבקה למשטח100%100%100%40%אין
מקדם גמישות600-800%300-800%100-300%10-20%10-20%
עמידות UVאיןישאיןישיש
תקופת האחריות לעבודות7 שנים7 שנים7 שנים3-5 שנים1-2 שנים

חומר איטום אידיאלי לאיטום טרסה:

חומר אידיאלי להסדר איטום צריך להיות בעל המאפיינים הבאים:

  • היעדר תפרים ומפרקים. הצומת החלש ביותר בכל איטום הוא התפרים והמפרקים, מכיוון שהם מתפצלים תחילה, בהתאמה, הרכב טוב, כאשר הוא מיושם, לא ייצור תפרים.
  • הידבקות או הידבקות למשטח. קומפוזיציה טובה תמיד תהיה בעלת הידבקות מקסימלית למשטח כך שלא ייווצרו מתחתיו חללים וסדקים, שדרכם יכולה ללכת או לקפוא לחות.
  • גְמִישׁוּת. הרכב טוב יהיה בעל מקדם גמישות גבוה. הגמישות של החומר היא שמונעת את הקרע הנוסף שלו במהלך התכווצות אלמנטים או דינמיקה (ניידות) של המבנה).
  • עמידות UV. זה חשוב אם ציפוי האיטום הוא שכבת גימור פתוחה.

אם ציפוי האיטום הולך כגימור:

אם אנחנו מדברים על איטום כציפוי פתוח מסיים, אז עדיף להשתמש בתרכובות איטום פוליאוריטן מסוג PolyFlex (היצרן הגרמני HYDRO). מכיוון שאין להם תפרים, יש להם 100% הידבקות למשטח, מקדם גמישות גבוה, עמידות בפני אולטרה סגול (קרינת שמש), כמו גם צבעים שונים (שהם אידיאליים לגימור שכבה פתוחה).

אם ציפוי האיטום הוא חלק מהשכבות:

אם החומר העמיד למים נמצא בעוגה עצמה, אז זה לא חייב להיות עמיד בפני UV ובעל פלטת צבעים שונה, בהתאמה, במקרה זה, עבור סידור והתקנה של שכבת איטום אמינה, עדיף להשתמש כפול או גומי נוזלי חד-רכיבי, כמו FlexLock או FlexLock Pro או קומפוזיציות צמנט-מינרליות דו-רכיביות כמו HydroPaz.

לחומרים אלה אין תפרים, יש 100% הידבקות למשטח, כמו גם מקדם מתח גדול. והם נראים טוב בחלל פתוח.

הסדר של איטום מרפסת במו ידיך- המלצות כיצד לבצע איטום כראוי

חצי מידות:

בעת איתור נזילות של המרפסת, אחד הפתרונות החסכוניים ביותר הוא ליישם איטום על גבי ציפוי הגימור, האריח או המגהץ, מבלי לפרק את כל העוגה,

לצלחת הבסיס. בבחירת הפתרון הזה חוסכים בפירוק ובפינוי אשפה, כמו גם בשיקום המגהץ והבידוד הרצפה. אבל לשיטה זו יש חיסרון די גדול – המים שחדרו לתוך שכבות המרפסת שלך לא הלכו לשום מקום, הם נשארו בעוגה, בהתאמה, הם יכולים להמשיך ליצור כתמים רטובים על התקרה שלך במשך די הרבה זמן, למרות שכבת האיטום החדשה.

מוּמלָץ:

אם אנחנו מדברים על מרפסת קיימת שדולפת, אז כדי לסלק נזילות, תצטרכו לפרק את כל האלמנטים הקיימים בגימור הרצפה, עד לצלחת הבסיס – אריחים, מגהץ, בידוד וכו’. לאחר מכן, בעת התקנת איטום. , מומלץ לגעת בשני אלמנטים מבניים חשובים במרפסת החיצונית שלך – התפרים וצלחת הבסיס.

  1. תפרי החיבור של קיר הלוח הם הנקודות החלשות ביותר בכל מבנה, ויש להקדיש תשומת לב מיוחדת לאיטום שלהם. כדי להגן על התפרים, מומלץ לכוון אותם כלפי מעלה (לעשות חור בצורת סנונית), ולאטום את חומר האיטום המתרחב בשכבות בחלל שנוצר לפי סוג HydroExpand ובכך לחזק את הנקודה החלשה ביותר. האפשרות השנייה היא התקנת סרט איטום מיוחד או פילה מחוזק עם שכבת איטום נוספת, בתפרים של הצומת.
  2. צלחת בסיס – יש למרוח את ההרכב הנבחר על צלחת הבסיס, לאחר שהכין את פני השטח בעבר בהתאם לציפוי האיטום שנבחר. בעת הכנה לרוב הרכיבים, מומלץ לבצע את מה שנקרא פילה (לוח בסיס קטן) בכל הצמתים לקונסטרוקטים (קירות, מדרגות וכו’), כך שהמעבר של חומר האיטום מהאנכי ל- האופק חלק (ולא 90 מעלות). לפיכך, ציפוי הרצפה-קיר לא יתפזר ולא ייסדק במעבר מהאופק לאנכי.

איטום מרפסת שטוחה

כדי לבחור את האיטום הנכון, קודם כל יש להחליט האם יש לבצע אותו מחדש או שמא מדובר בשיקום ציפוי איטום קיים של מרפסת או מרפסת. הערכה זו מאפשרת לך להבין איזו שיטה עדיף ליישם, ואילו שירותים להזמין. על מנת להפוך מרפסת או מרפסת אטומה למים, קודם כל, יש צורך להעריך את התנאים הקיימים של המשטח המטופל כי בהתאם למצב השימור של משטח המרפסת עליו רוצים ליישם לעמיד למים, אותן החלטות ותלויים שלבים שונים שיהיה צורך לבצע עבור איטום איכותי הן של הקירות והן של רצפת המרפסת.

הדבר הראשון שיש להעריך הוא מצב חיפוי רצפת המרפסת הקיים, כלומר השכבה הנראית לעין. הערכה זו יכולה להתבצע, למשל, על ידי בדיקת כל התפרים הנראים על הרצפה, וכן התפרים של צומת הרצפה-דופן, מכיוון שברוב המקרים מתפרים של הרצפה מתחילים לחלחל מים.

כתוצאה מכך, המים שחודרים דרך התפרים יתחילו לחדור לתוך מבנה המרפסת החיצונית, להיספג לתוך אלמנטי השכבות (משטח, בידוד, כיריים וכו’), מה שיוביל לנזק חמור לכל האלמנטים, גם יחד. הרצפה והקירות. במקביל ניתן לבדוק את מצב הרצפה, ישנם סדקים, שבבים וחורים דרכם יכולים לחדור מים. לאחר שבדקת את פני הרצפה או הלוח של המרפסת שלך, אתה צריך להחליט באיזה הרכב להשתמש לסידור ציפוי מגן. חשוב גם אם מבנה זה פתוח או לא.

שירותי איטום ותיקון טרסות

איטום המרפסת הוא עבודה מאוד אחראית, שכן היא תלויה באיכות השירות הזה, והאם יהיו לכם נזילות בעתיד או לא. לכן בבחירת קבלן שיספק שירותים כאלה כדאי לבחור בחברה גדולה שהתמחותה היא איטום.

מהנדס של חברה כזו צריך להגיע למתקן שלכם, לראות מהן התכונות שלו, לבצע מדידות ולנסח מפרט טכני, עם רשימת אמצעים ושירותים נחוצים לאיטום איכותי. אם עסקינן בחברה גדולה, המספקת שירותי איטום, אז לא סביר שמהנדס שהגיע למתקן שלכם יקבל את כל המחירים עבור כל רשימת השירותים.

ככל הנראה, המשימה הטכנית שנעשתה על ידו תועבר למחלקת האומדן, שתחשב את עלות שירותי האיטום, ולאחר מכן תשלח אליכם חישוב מפורט, בו ירשמו כל העבודות והחומרים בהם נעשה שימוש. בין אם זה סוג פתוח או סגור. אם משרד הקבלן בטוח ביכולותיו ובאיכות החומרים בהם נעשה שימוש, אזי הערבות לשירותיו צריכה להיות לפחות 6-7 שנים.

מחירים ליישום איטום

להלן ניתנת הטבלה לעבודות, הקשורות לאיטום. המחירים המצוינים עשויים להשתנות.

תיאור העבודותיחידת מידההמחיר בשקל
איטום משטח יריעותm25
איטום בעזרת ממברנותm28
איטום בעזרת פוליאוריאהm212
איטום מסטיקה ביטוםm23
איטום בעזרת הגומי הנוזלי בריסוסm24
איטום בעזרת גומי נוזלי באופן ידניm25
איטום צמנט-מינרלי כפול רכיביםm28
איטום פוליאוריטןm28
יישום פריימרm21,5

מחשבון מקוון לעלויות האיטום

[stm-calc id=”1398″]

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »