עבודות איטום

איטום מאגרי מים מבטון ופלדה

Written by יוסף כץ

תוכן העניינים

סוגי מאגרים

כל המאגרים מחולקים למספר סוגים עיקריים, כל סוג נועד לבצע פונקציה ומשימה ספציפית. הסוגים העיקריים של המאגריים הם כדלקמן:

  • מעל הקרקע – ממוקם על הקרקע ויש לו מגע מינימלי עם הקרקע. הם יכולים להיות גם מתכת וגם בטון. הבידוד של מאגרים מסוג זה מתבצע בעיקר מבפנים. בחירת חומר האיטום תלויה בנוזל בו הוא ממולא ובתכונותיו הכימיות.
  • תת קרקעי – ממוקם מתחת לאדמה וחשוף למי תהום ולסביבה אגרסיבית תת קרקעית. עבור מאגרים תת קרקעיים, יש צורך לספק איטום מבפנים ומבחוץ.
  • כבאים – נועד לאגור מי תהליך לכיבוי שריפות אפשריות. מכלי כיבוי ומאגרי אש נבנים בדרך כלל מתחת לאדמה ליד קניונים ומתקנים משמעותיים אחרים.
  • לשתיה – מאגרים אלו מיועדים לאגירת מי שתייה. הם יכולים להיות גם מתחת לאדמה וגם מותקנים מעל הקרקע. כדי לבודד אותם יש לבחור חומרים העומדים בתקנים ומתאימים למגע עם מי שתייה.
  • טכני – נוזלים טכניים בעלי הרכבים כימיים שונים או מים טכניים מאוחסנים בעיקר במאגרים מסוג זה. ברוב המקרים הם ממוקמים בשטח של תעשיות ומפעלים שונים. מאגרים טכניים יכולים להיות עשויים מתכת, בטון או פלדה. מומלץ לבחור חומר איטום למבנים כאלה על סמך המאפיינים הטכניים של הנוזל המאוחסן בו.

בהתאם לסוג המאגר, זה יכול להיות עשוי מהחומרים הבאים:

  1. בטון – מאגרי בטון לאחסון נוזלים
  2. מתכת – מתכת או מאגרים דוממים

מדוע יש צורך באיטום מאגרי מים?

יש צורך באיטום כדי להגן על המאגר מ-2 דברים:

  1. דליפה של הנוזל האגור בו כלפי חוץ רלוונטית למאגרים תת-קרקעיים ושטחיים. ככלל, כמות גדולה של מים או נוזל כימי מאוחסנת במאגרים. נפח זה של מים או כימיקלים לוחץ על דפנות המאגר ובהיעדר הגנה מתאימה עלול להרוס את בסיס הבטון ולדלוף החוצה.
  2. חדירת רטיבות או מי תהום מבחוץ למאגר המותקן – רלוונטי למאגרים תת קרקעיים. לעתים קרובות מאוד, לאחר מספר חודשים של פעולה, מאגר הבטון מתחיל לדלוף בגלל ההשפעה והלחץ של מי התהום. בהיעדר איטום חיצוני טוב חודרת רטיבות לבטון, גורמת לנזק מבני לבטון והורסת אותו. כתוצאה מכך עלול להיווצר סדק במאגר שיוביל לדליפות.

חומרי איטום שיש להשתמש בהם כדי להגן על מאגר המים מפני דליפה

אחד הנושאים החשובים ביותר איתם מתמודדים בונים במהלך בניית מתקנים כמו מאגרים הוא איטום שלהם. הדרישות שיש לעמוד בהן בעת התקנת ציפוי איטום משתנות בהתאם למספר גורמים:

  • מטרת המאגר;
  • ההרכב שימלא את המאגר ותכונותיו הכימיות;
  • החומר ממנו עשוי המאגר – בטון, מתכת, פלדה וכו’…;
  • היכן מאגר הנוזל ממוקם מעל או מתחת לאדמה.

כיום, יש מספר רב למדי של חומרים שונים לבידוד של מאגרי בטון ופלדה:

  • ממברנות PVC – משמשות בעיקר לאיטום מאגרים במי שתייה. החיסרון העיקרי של חומר זה הוא נוכחות של תפרים (מפרקים) וחוסר הידבקות (הידבקות) למשטח.
  • מסטיקים פוליאוריטן – כתוצאה מהיישום שלהם, מתקבל ציפוי חלק עם 100% הידבקות לבסיס ומקדם גמישות גבוה. הם משמשים להגנה על המאגר הן מבחוץ והן מבפנים. ניתן ליישם תרכובות אלו על ידי ריסוס ללא אוויר או באופן ידני. ישנם סוגים שונים של תרכובות פוליאוריטן, כולל עמידות בפני UV ועמידה בפני יסודות כימיים שונים. חומרים אלה מושלמים לאיטום מאגרים טכניים.
  • מסטיק ביטומן – הם מיושמים גם מבחוץ וגם מבפנים. רוב היסודות הכימיים אינם עומדים.
  • גומי נוזלי – ציפוי חלק עם 100% הידבקות לבסיס. לגומי נוזלי מקדם מתיחה של 600%, המאפשר לו לא להיקרע ולהיסדק בגלל התכווצות המבנה או הדינמיקה שלו. חומר זה אינו מתאים להגנה מפני נוזלים כימיים אך אידיאלי לבידוד מבנה תת קרקעי מבחוץ.
  • קומפוזיציות פולימר-צמנט – מתאימות לשימוש גם מחוץ למכל וגם בתוך המאגר. חלק מחומרי הפולימר-צמנט, למשל HydroPaz של חברת HYDRO הגרמנית, עומדים בלחץ מים שלילי מבחוץ לפנים (בנוסף ללחץ חיובי). זה מאפשר לך ליישם את החומר הזה הן מבפנים והן מבחוץ של מאגר הבטון.
  • איטום הזרקה – בעצם, אנחנו מדברים על שרף פוליאוריטן עם צמיגות שונות. שרפים אלו מוזרקים בלחץ לגוף מבנה הבטון, ממלאים חללים פוטנציאליים ומיקרו-סדקים. טכנולוגיה זו משמשת בעיקר כאשר יש צורך בתיקון מבנה בטון מבפנים.
חשוב: לאיטום איכותי של מאגרים, מומלץ להשתמש בציפויי איטום חלקים עם 100% הידבקות (הידבקות) למשטח, בהתאם לסוג קומפוזיציות הפוליאוריטן polyflex או אנלוגים מבית Basf

כיצד לבצע איטום של מאגר מים מבטון כראוי – הנחיה:

  1. בחר את החומר המתאים – לאיטום אמין ועמיד, השלב הראשון הוא בחירת חומר האיטום והמגן הנכון. בחירתו תלויה בעיקר במטרת המאגר ובהרכב ממנו הוא עשוי (בטון או מתכת). אם המאגר מיועד לאחסון נוזלים כימיים, אז החומר איתו תבצע איטום צריך להיות עמידות בפניהם, אחרת, הוא פשוט יקרוס.
  2. הכנת המשטח – הדבר החשוב ביותר בעת יישום עמיד למים הוא הכנה נכונה של המשטח. עבודה זו מורכבת מהאמצעים הבאים:
  • נקה היטב את פני השטח משאריות שומן, חומרי הסרת שומנים, אבק, רכיבים רופפים וכו’…
  • יש לנקות את הבסיס מאלמנטים מתקלפים.
  • יש להסיר את כל האלמנטים החדים והבולטים.
  • למאגרי בטון במקומות בהם הרצפה מצטלבת עם אלמנטים אנכיים (קירות, עמודים), יש להכין פילה – מסד קטן עשוי בטון או סרט מיוחד על מנת להסיר זוויות של 90 מעלות, שכן הוא נמצא במקומות כאלה הציפוי העמיד למים יכול להישבר מלכתחילה.

3. שימו לב במיוחד לתפרים קרים ולמקומות שבהם נכנסים לתקשורת. אלו הנקודות החלשות ביותר בעיצוב. אם במהלך בניית המאגר, הטכנולוגיה של הגנה על המפרקים הקרים של בטון הופרה, אז אתה צריך לחזק את המקומות האלה לפני החלת ציפוי בידוד.

4. החל את חומר האיטום תוך הקפדה על כל הנורמות והטכנולוגיה של היישום שלו. שימו לב שלפני מריחת חומרים מסויימים יש לבצע תחילה ראשונית של פני השטח – למרוח עליו פריימר.

טכנולוגיית איטום מים

טכנולוגיית האיטום תלויה בסוג המאגר ובחומר הנבחר. חלק מהחומרים מיושמים באופן ידני, וחלקם באמצעות ריסוס ללא אוויר. שרפי הזרקה מוזרקים לבסיסי הבטון באמצעות משאבת הזרקה מיוחדת. לאחר מכן, נבחן טכנולוגיות שונות להגנה על מאגרים מפני דליפות פוטנציאליות, בהתאם לייעודם ולעיצובם:

איטום מאגרי בטון תת קרקעיים

במקרה כאשר מדובר במבנים תת קרקעיים העשויים מבטון, ניתן ליישם שכבת איטום הן מבחוץ של המבנה התת קרקעי במהלך בנייתו והן מבפנים. לאיטום חיצוני של בטון מומלץ להשתמש ברכיבים הבאים:

  • גומי נוזלי לפי סוג;
  • איטום מינרלים;
  • טכנוליסט איטום משטח של מפעל טכנוניקול;
  • ממברנות PVC מסוגים שונים, של מפעל Sika או Icopal;
  • איטום פוליאוריטן.

כשמדובר במאגרי בטון תת קרקעיים משתמשים בחומרים הבאים לעבודות איטום פנימיות:

  • איטום מינרלי – מערכת זו פועלת הן על הלחץ והן על הלחץ השלילי של מים מבחוץ לפנים. הציפוי האחיד, ללא תפרים ועמיד למים מאופיין בחוזק גבוה והדבקה חזקה למצע, מה שמאפשר בסופו של דבר לעמוד בלחץ שלילי.;
  • חומרי פוליאוריטן

בעת תיקון בטון מבפנים:

  • מערכות הזרקה, בעזרתן מזריקים בלחץ קומפוזיציות מיוחדות דרך אריזה לתוך חורים שנקדחו בבטון, ובכך ממלאים חללים, נקבוביות וסדקים בבטון והופכים אותו לעמיד למים.
  • איטום מינרלי HydroPaz מיושם גם כתרכובת תיקון, שבה אין אפשרות לתיקון חיצוני של הבסיס, שכן הוא מסוגל לעבוד על לחץ מים שלילי.
  • חומרי איטום מתרחבים ולא מתכווצים – חומרי איטום, ככלל, משמשים לאיטום תפרים ומשתמשים גם איטום כניסות צינור ושירותים תת-קרקעיים.

איטום מאגרי בטון מעל קרקע

במקרה של ביצוע מעל פני הקרקע, שכבת ההגנה שיש למרוח על משטח הבטון מבפנים צריכה להיות בעלת המאפיינים הבאים:

  • גמישות מספקת כדי לעמוד בהתרחבות ודחיסה של קירות ורצפות, שכן הם חשופים לשינויי טמפרטורה בסביבה.
  • מקדם עמידות למים גבוה.

תנאי חיוני להגנה מוצלחת מפני נזילות הוא שציפוי האיטום המיושם על בסיס הרצפה וקירות מאגר חייב לעמוד בלחץ הידרוסטטי חמור.

איטום מאגרי כיבוי אש

מבנים מודרניים מחייבים שבניית מערכת כיבוי חירום תהיה ממוקמת בקרבת מקום, מכיוון שהאספקה העירונית לא תמיד זמינה או מתואמת. מאגרי אש אלו הם לרוב בעלי הרכב בטון או עשויים ממתכת. שיטות מסורתיות של איטום מכלי אש העשויים מבטון, כגון בידוד משטח וממברנה, ברוב המקרים אינן מתמודדות עם המשימה.

אחת השיטות המומלצות לבידוד והגנה על מאגרי כיבוי תת-קרקעיים היא Liquid rubber, למשל, FlexLock (של יצרנית HYDRO). הגומי הנוזלי הוא זה המספק למבנה האש את עמידות המים הדרושה. לגומי נוזלי אין תפרים ויש לו מקדם מתיחה של 600%. מדובר בפתרון חסכוני וארוך טווח לאיטום מבנים תת קרקעיים ומבני אש מבטון.

איטום מאגרי מים

בידוד מאגרי אגירת מי שתייה צריך לא רק להיות בעל איכויות עמידות למים לשנים רבות אלא גם לעמוד בכל הדרישות הסניטריות הקשורות לאגירת מי שתייה. חומרי האיטום הבאים עומדים בדרישות אלה:

  • ממברנת איטום פוליאולפינית תרמופלסטית הומוגנית למתקני מי שתייה. ממברנה זו עומדת בדרישות ההיגייניות לאחסון מי שתייה בהתאם לגיליון העבודה הגרמני DVGW W 270 ולמדריך KTW. הממברנה מחוברת באופן מכאני לבטון, מה שמקל מאוד על הכנת הבסיס להתקנתו. הבסיס להרכבת הממברנה הזה צריך להיות חלק ככל האפשר וללא קצוות חדים, שקעים ופגמים אחרים העלולים להזיק לממברנה באופן מכני. בפינות הפנימיות במפרקים של האנכי והאופק, יש צורך להכין פילה מפתרון התיקון. להגנה מכנית נוספת על הממברנה, נעשה שימוש במחצלת גיאוטקסטיל (כ-500 גרם/מ”ר), ניתן להתקין אותה בתחתית המאגר לפני התקנת הממברנה.
  • איטום פוליאוריטן מתאים גם למאגרי מי שתייה.
  • איטום צמנט פולימרי הוא ציפוי איטום חלק המבוסס על מלט, מים ותוספי פולימרים שונים. שיקוי פולימר-צמנט של היצרן הגרמני BASF מתאים למגע עם מי שתייה.

איטום מאגרי מים פלדה ומתכת

פוליאוריטן אידיאליים לא רק לבטון אלא גם לכל סוגי מאגרי הפלדה והמתכת. פוליאוריטן נוזלי אינו רעיל וידידותי לסביבה. הוא מתאים למי שתייה המאוחסנים במיכל פלדה, בטון או מתכת. רכיב זה הוא ממברנה ניתנת לריסוס, אלסטית וחסרת תפרים שחוזרת על צורתו של כל בסיס. מיכלי מתכת תת קרקעיים חייבים להיות בעלי עמידות גבוהה למים. למאגרי פלדה תפקיד חיוני – הם מתפקדים כמיכלים למי שתייה, פסולת כימית, דלק ונוזלים אחרים. בכל הנוגע למניעת נזקים ושמירה על שלמות מבנה פלדה או מתכת, איטום הוא חיוני. פוליאוריטן מגן על פני הפלדה מפני השפעות כימיות. עמידות המים, ההדבקה המצוינת והגמישות שלו הופכים אותו לאידיאלי למניעת נזק למשטחי מתכת.

עלות איטום מאגרי בטון – מחיר ל-1 מ”ר

כל המחירים המפורטים להלן הם הערך הממוצע של העלות ל-1 מ”ר. כדי לקבל מחיר מדויק והערכה מפורטת, עליך לשלוח לנו את המאפיינים המפורטים של המתקן שלך או להתקשר למהנדס שלנו כדי לבדוק את המתקן ולגבש מפרט טכני מפורט לביצוע עבודות הקשורות לבידוד.

מחירי עבודה לאיטום מבחוץ:

תיאור העבודותיחידת מידההמחיר בשקל
איטום פני השטח ביריעות ביטומיניותm225
איטום פני השטח ביריעות ביטומיניות לגובהm235
איטום פני השטח בממברנהm225
איטום פני השטח בממברנה לגובהm235
יישום של פוליאוריאהm255
יישום איטום מסטיקהm215
יישום גומי נוזלי בריסוסm220
יישום גומי נוזלי באופן ידניm240
יישום איטום צמנט-מינרלי כפול רכיביםm245
סידור איטום פוליאוריטןm245
יישום איטום גבישי קריסטליm245
מריחת הפריימרm210

מחירי עבודה לאיטום מבפנים:

תיאור העבודותיחידת מידההמחיר בשקל
איטום חיבורים קרים: -עובד על סידור השקע -ניקוי השקע -איטום שכבה אחר שכבה של קומפוזיציות שאינן מתכווצותמטר40
איטום חיבורים משתלבים: -ניקוי השקע -איטום שכבה אחר שכבה של קומפוזיציות שאינן מתכווצותמטר30
איטום חיבורי התפשטות: – עובד על סידור השקע – ניקוי השקע – איטום פרופיל אלסטי – איטום תרכובת שאינה מתכווצת – עבודות מורכבות בהזרקהמטר200
איטום תפרים בהזרקה/איטום חתוך – עובד על סידור שקע – ניקוי שקע – איטום שכבה אחר שכבה של קומפוזיציות לא מתכווצות – עבודות התקנת קידוחים ואריזות – מכלול עבודות בהזרקה – פירוק של אורזים ואיטום חורי הזרקהמטר120
איטום הזרקה בגוף הבטון  -סימון, עבודות התקנת קידוחים והתקנת אריזה – מתחם עבודות הזרקה – פירוק אריזה ואיטום חורי הזרקהm2100
הזרקת איטום לגוף הלבנים  -סימון, עבודות התקנת חורים והתקנת אריזה – מכלול עבודות הזרקה – פירוק אריזה ואיטום חורי הזרקהm2100
איטום צמנט-מינרליm250
איטום חודרm250
איטום נקודות כניסה לתקשורת: -עבודה על התקנת השקע  -ניקוי השקע  -איטום שכבה אחר שכבה של קומפוזיציה בלתי מתכווצת -עבודה בהתקנת קידוחים והתקנת אורזים – מכלול עבודות בהזרקה -פירוק של אורזים ואיטום חורי הזרקהm2500

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »