עבודות איטום

איטום לוחות רצפת בטון. שיטות וחומרים

Written by יוסף כץ

Table of Contents

יש לוחות רצפה בכל מבנה של בית או בניין. לוחות אלו מסודרים בצורה אופקית, יכולים לעמוד בעומסים שונים ולשמש כתקרה או רצפה של חדר מסוים ויש להם מטרות שונות. אלמנטים בטון אלו זקוקים לסוג מסוים של איטום, אפילו הרצפות בין קומות.

סוגי לוחות רצפה שונים וסוגם לפי ייעוד

לוחות הרצפה נבדלים בסוגם (מיקומם), כמו גם בשיטת בנייתם ובחומרים מהם הם עשויים. סוגים שונים של רצפות דורשים גישה ספציפית משלהם במונחים של ביצוע עבודה כדי להגן עליהם מפני השפעות מים ולחות.

בבית פרטי עם 2 קומות, תהיה חפיפה של 2 או אחת. אם בבית יש מרתף, אז החפיפה הראשונה תהיה בין המרתף לקומה הראשונה, חפיפת הקומה השנייה תהיה בין הקומה הראשונה לשנייה והשלישית בין הקומה השנייה לעליית הגג או החדר הטכני מול הקומה הראשונה. גג.

סוגים לפי מיקום:

  1. קומות עליית גג – ממוקמות בין הרצפה הטכנית או עליית הגג ומשמשות כקו ההגנה האחרון של המתחם הראשי מפני חדירת מים אם לגג יש נזילות. אם חלל עליית הגג נעשה בבית פרטי, אז איכות החיים באזור המגורים של עליית הגג ומתחתיה תלויה גם באיכות הלוח.
  2. קומות בין קומות – מהוות מבנה מפריד בין קומות נפרדות. איטום רצפות מסוג זה חשוב ביותר ולא רק באזורים רטובים, שכן הוא מסוגל למנוע נזילת מים מחדר אחד למשנהו, בעמידה למטה. איטום רצפות בין קומות רלוונטי בעיקר בבנייני מגורים מרובי דירות, כאשר בהיעדר איטום איכותי, פריצת צנרת באזורים רטובים (מטבח, חדר אמבטיה) היא עלולה להוביל לתוצאות חמורות ולהצפה של שכנים.
  3. קומות מרתף ולוחות הקומה הראשונה- אלמנט זה של המבנה ממוקם בין הקומה הראשונה למרתף. המשימה של כיסוי הסוקל היא לעמוד בעומסים עתידיים.

סוגים לפי שיטת ההתקן וההתקנה:

  1. רצפות טרומיות -מחולקות לקורה וללוח. במקרה של קורות, הקורות הנושאות משולבות בקוביות בטון וממלאות במגהץ. בעת שימוש בלוחות משתמשים בלוחות בטון מזוין מוכנים. בבניינים לבנים ומונוליטיים משתמשים ברוב המקרים ברצפות טרומיות מונוליטיות או בפורמט גדול העשויות מלוחות בטון מזוין רב חלולים במפעל, מה שהופך אותם לקלים למדי. אחד החסרונות הגדולים ביותר של מבנים טרומיים מבחינת הגנה מפני חדירת מים הוא נוכחותם של תפרים רבים שדרכם עוברים מים בקלות.
  2. רצפות מונוליטיות – בניגוד ללוחות טרומיים, לרצפת בטון מונוליטית אין תפרים והיא נוצקת בבת אחת על גבי מסגרת מחוזקת מוכנה. המילוי המונוליט עשוי בטון איכותי ומוכן ונשען על קירות המבנה.
  3. רצפות מונוליטיות קלות משקל – בטון יוצקים על יריעת צדודית וכתוצאה מכך שוקל פחות מלוח מונוליטי רגיל.
  4. לוחות בטון מזוין פיליגרן הם מעין אפשרות אמצעית בין רצפה מונוליטית לרצפה טרומית. רצפות אלו עשויות לוחות בטון מזוין, מחוזקות בנוסף בבטון וחיזוק. הם נעשים באופן עצמאי ישירות במקום העבודה או הוזמנו בייצור הפרופיל.
The scheme of the installation of monolithic floors in the section:

מדוע יש צורך באיטום של לוחות רצפה ומהן ההשלכות של היעדרו.

לוחות רצפה מונוליטיים וטרומיים, כמו כל תשתית בטון אחרת, יכולים לספוג מים ולחות, ואז להעביר אותם דרכו. בהיעדר בידוד איכותי, מים שחדרו לתוך הלוח עלולים לחדור לסלון הממוקם מתחתיו ובכך לשבש את אלמנטי הגימור, לפגוע בריהוט ולהציף את החדר על הרצפה.

השלכות אפשריות בהיעדר איטום של הרצפה:

  • סדקים ונזקים – אם התקרה גובלת ברחוב או בחדר שאין בו בידוד, אז בנוכחות מים או רטיבות על פני הלוח היא נספגת בבסיס הבטון, קופאת בחורף ומפשירה בקיץ. מחזור כזה של הפרש טמפרטורות שובר את הבטון מבפנים, ויוצר סדקים, נקבוביות וחללים, הגדלים מדי שנה.
  • היווצרות עובש וטחב – לחות מתמדת בחדר יכולה להיגרם על ידי מים שנספגו ברצפות. מצב עניינים זה תורם להיווצרות פטריות ועובש בטון המאיים על בריאות האדם.
  • נזילות אקטיביות דרך הלוח – בהיעדר הגנה איכותית, מים עלולים לחדור לחדר שאינו מוגן ממים ולפגוע בתיקונים שבוצעו, ברהיטים ובמכשירי החשמל.

שיטות איטום רצפות בטון

אין חומר אידיאלי לכל אירוע. יש לבחור את החומר להתקנת איטום אמינה על סמך החפיפה והמצב הספציפיים. לבחירה הנכונה כדאי להזמין אנשי מקצוע מבין חברות הפרופיל שהתמחותם היא עבודת איטום ישירות.

בידוד ביריעות ביטומניות

החומר שלו אינו פועל על הלחץ השלילי של הלחות, ובהתאם, מונח בצד החיצוני של החפיפה, כדי לעבוד על המהדק. הגלילים מופקדים על פני השטח בשכבה אחת או כמה, בהתאם לסוג הממברנה המופקדת. כאשר משטחים, אתה צריך להשתמש במבער וצילינדר מלא פרופאן. לפני ביצוע העבודה משטחים את משטח הבטון עם פריימר ביטומן.

בנוסף לגלילים המופקדים, ניתן להשתמש גם בחומרי גליל דביקים שונים שאין צורך להפקידם באש, שכן יש להם שכבת הדבקה מיוחדת.

למרות השכיחות של בידוד גליל, האמינות של חומר זה במונחים של הגנה ארוכת טווח מפני חדירת מים מוטלת בספק, בעיקר בשל התפרים והחיבורים הרבים שנוצרו בציפוי במהלך התקנת קרום הגליל שעל פני השטח.

עוד על איטום גליל תוכלי לקרוא במאמר – “התקנת איטום גליל עם הוראות התקנה מפורטות”.

משחות ומסטיקים ביטומניות ופוליאוריתן

בידוד ציפוי נקרא מסטיקים שונים אשר מורחים על פני השטח על ידי ציפוים באמצעות רולר או מברשת.

מסטיקים לציפוי מיושמים ב-1-3 שכבות בהתאם למאפיינים. לבידוד הציפוי מספר אפשרויות שונות הנבדלות זו מזו ברכיבים מהם הם עשויים:

  • מסטיק ביטומן – המרכיב העיקרי יהיה ביטומן שונה.
  • מסטיקים פוליאוריטן – פוליאוריטן עם תוספים שונים משמש כבסיס. מסטיקים מפוליאוריתן יכולים להיות דו-רכיביים וגם חד-רכיביים.
  • אקריליק – עשוי מרוכבים אקריליים שונים. 

מסטיקים מפוליאוריתן נחשבים לאמינים ועמידים יותר מאשר ביטומן ואקריליק.

בהתקנת איטום פוליאוריטן נוצרת שכבת איטום אמינה על פני השטח, ללא תפרים ועם 100% הידבקות למשטח, מה שהופך את החומר הזה לאידיאלי הן לעבודות איטום חיצוניות והן לעבודות הקשורות לאיטום רצפות באזורים רטובים ובעייתיים.

תרכובות חודרות איטום קריסטלי גבישי לעומק הבטון

איטום חודר ידוע בחדירת מבנה הבטון. חדירת המתחם המבודד לרצפת הבטון מתרחשת עקב הרטבה מרובה של משטח הבטון לפני ואחרי יישום תרכובות חודרות. קומפוזיציות חודרות עובדות בעיקר על בסיסים מונוליטיים של לוחות, שכן הם אינם יכולים לאטום את חלל המפרקים בין הלוחות, עם גרסה טרומית של החפיפה.
אם מדברים על מיגון רצפות בעזרת בידוד חודר, אזי עדיף להשתמש בשיטה זו במקרים בהם אין גישה לחפיפה מבחוץ, למשל כשמדובר בחפיפה בין קומות, שבה דירה של מישהו אחר. או החדר ממוקם מבחוץ.
אלטרנטיבה מצוינת לבידוד חודר יהיו חומרים מיוחדים של פולימר-צמנט או צמנט-פולימר הפועלים על לחץ מים שלילי, מבחוץ לפנים, כמו HydroPaz Prime.


עוד על איטום חודר תוכלו לקרוא במאמר – איטום קריסטלי גבישי לעומק הבטון וחומרים מומלצים: תיאור מפורט של הטכנולוגיה. 

חומרים צמנטים-פולימריים

קומפוזיציות אלה נעשות על בסיס צמנטים שונה עם תוספים פולימריים שונים. עדיף ליישם קומפוזיציות צמנט-פולימר עם מברשת או רולר, בעוד שחלק מהחומרים מגיבים יחד עם מים או רכיב שני.

בעת שימוש בקומפוזיציות כאלה בעבודה עם לוחות בין קומות ורצפות אחרות מתוך החדר, עדיף להשתמש בחומרים העומדים בלחץ שלילי מבחוץ פנימה, למשל, HydroPaz Prime או אנלוגים.

ניתן לקרוא עוד על קומפוזיציות מלט במאמר הבא – “איטום על בסיס מלט: תכונות, סוגי ושיטות היישום שלו”.

גומי נוזלי – חומר איטום ביטומני אלסטומרי

גומי נוזלי הוא איטום מרוסס, אך ניתן ליישם אותו גם באופן ידני. בסיס הגומי הנוזלי יהיה שונה ביטומן ולטקס באיכות גבוהה, המעניק לחומר גמישות והדבקה מלאה לבסיס.

דרך מהירה ואמינה לבצע איטום. בעת מריחת גומי נוזלי, נוצר ציפוי על פני השטח בעל המאפיינים הבאים:

  • ללא מפרקים ותפרים;
  • מקדם מתיחה ב-800%;
  • הידבקות מלאה לבסיס;
  • אֵקוֹלוֹגִיָה.

היתרונות העיקריים של המאפיינים לעיל הם היעדר תפרים. היעדר התפרים והגמישות של החומר הם שהופכים אותו לסופר אמין ועמיד מבחינת הגנה על הרצפות מפני חדירת מים, גם בעומס דינמי ובתנועת הבית.

עוד על חומר זה תוכלו לקרוא במאמר – “איטום בגומי נוזלי”.

איטום בהזרקה

איטום הזרקה משמש בעיקר מתוך החדר, כאשר אין גישה לחלק החיצוני של התקרה, ויש לבצע איטום. לניסוחים להזרקה יש שינויים שונים:

  • תרכובות פוליאוריטן;
  • גל;
  • אקרילט.

לכל הרכב כזה יש כמה זנים הנבדלים במאפיינים הבאים:

  • זמן תגובה עם מים;
  • צְמִיגוּת;
  • מקדם המתיחה;
  • גְמִישׁוּת.

הבחירה בשינוי מסוים תלויה ישירות בעיצוב שבו אתה צריך לבצע איטום ובמאפיינים של דליפות, אם בכלל.

חשוב: הזרקה היא עבודה קשה ואחראית שמופקדת בצורה הטובה ביותר על חברה מקצועית בעלת ניסיון רב בתחום זה. אחרת, אפשר להוציא את הכסף בשום מקום.

כאשר עובדים עם לוחות מרצפות שונות בעזרת הזרקה, יש לקחת בחשבון את הנקודות החשובות הבאות:

  • איטום של תפרי קור, interplate ודפורמציה – תפרים הם הנקודות החלשות ביותר בחפיפה ויש לתת להם תשומת לב מיוחדת. הזרקה מצוינת לאיטום אמין ולאורך זמן של חיבורי הרצפה.
  • איטום נקודות כניסה לתקשורת – אם עוברים דרך הלוחות צינורות עם תקשורת אז מומלץ גם להזריק מקומות אלו.
  • איטום סדקים – בנוכחות סדקים בחפיפה יש לאטום אותם בשיטת תפירתם, איטום שכבה אחר שכבה של איטום מתרחב והזרקה.
  • איטום נקודות תורפה ברצפה טרומית או מונוליטית.

טכנולוגיה של איטום הזרקה:

בעת ביצוע הזרקה מזריקים באמצעות משאבת הזרקה תרכובת פוליאוריטן מיוחדת לגוף משטח הרצפה או לתפרים שונים. ההזרקה מתבצעת באמצעות מזרקים מיוחדים המותקנים באזור הרצוי. החומר בלחץ חודר לכל המיקרו-סדקים, הנקבוביות והחללים של הבטון ומתרחב פנימה, סוחט לחות והופך את נקודות התורפה בבטון להידרופוביות.

ניתן לקרוא עוד על חומר זה במאמר – “איטום בהזרקה“.

ערכת העבודה של חומר ההזרקה:

Floor slab injection scheme

טבלת השוואות בין סוגי האיטום העיקריים


איטום באמצעות יריעותציפוי: פוליאוריתן ביטומני פולימר-צמנטיישום בהתזה: גומי נוזלי פוליאוריאה פוליאוריתן 2К
מקדם הידבקות עם הבסיס0-10%100%100%
זמינות התפרים והחיבורים בציפויזמיןלא זמיןלא זמין
מקדם גמישות ומתיחה10%-20%10-90%100-600%
שיטת הרכבהבאמצעות מבער לממברנות משטחים. שימוש במייבש שיער בנייה לממברנות PVCרולים, מברשות, מרית משמשיםציוד ריסוס
פרודוקטיביות ממוצעת20-30 מ”ר ליום100-180 מ”ר ליום400-800 מ”ר ליום
מורכבות התיקוןגָבוֹהַנָמוּךנָמוּך
חיי שירות בפועל3-6 שנים5-10 שנים עבור מסטיק ביטומן 15-25 שנים עבור פוליאוריטן20-35 שנים

מחירי התקנת איטום מרצפות

תיאור העבודותיחידת מידהמחיר
התקנת איטום באמצעות יריעות בשכבה אחתm2החל מ 6$
התקנת איטום באמצעות יריעות בשתי שכבות m2החל מ 5$
התקנת איטום באמצעות יריעות PVC או EPDMm2החל מ 8$
יישום מסטיק ביטומני בשכבה 1m2החל מ 5$
התקנת מסטיק פוליאוריטן בשכבה אחתm2החל מ 4$
ריסוס של גומי נוזליm2החל מ 5$
מריחת גומי נוזלי באופן ידניm2החל מ 6$
יישום תערובות פולימר-צמנטm2החל מ 5$
הסדר של תרכובות חודרותm2החל מ 6$
ציפוי פריימרm2החל מ 2$

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »