Uncategorized

מה גורם לפטריות ועובש במרתף? הנחיות עיקריות כיצד למנוע ולהיפטר מעובש אחת ולתמיד

Table of Contents

גם אם המרתף שלכם נראה נקי ויבש, עובש יכול לצמוח במקומות נסתרים במרתף, מאחורי קירות מזויפים ומתחת לריצוף דקורטיבי, ולפגוע בבית הפרטי שלכם ובבריאותכם.
עובש היא פטרייה שגדלה בחדרים לחים בפנים ובחוץ. הוא מתרבה על ידי פיזור נבגי עובש, שהתפשטו לאחר מכן לא רק במרתף, אלא בכל הבית, דרך פתחי אוורור, חלונות ודלתות. ניתן לחבר אותם גם לביגוד ואביזרים.

עובש הגדל במרתפים ובחלקים אחרים בביתכם עלול לגרום למחלות, אלרגיות וזיהומים מסוגים שונים, ולכן חשוב ביותר לא לאתר אותו בקלות, אלא גם לוודא שהוא לא מופיע יותר.

מהו עובש?

עובש הוא סוג של פטרייה שגדלה במבנים רב-תאיים הנקראים היפאים. היפות אלו מייצרות נבגי עובש שנמצאים בפנים ובחוץ. למרות שנבגי עובש נמצאים בכל מקום, הם דורשים לחות כדי לצמוח. לכן, פטריות ועובש יכולים להיות נפוצים במיוחד בחדרים הממוקמים מתחת לאדמה או בקומת מרתף. ישנם אלפי סוגים שונים של עובש, וכולם מזיקים גם למבנים וגם לבני אדם.

כמה עובדות בסיסיות על עובש:

  • עובש הוא פטרייה.
  • עובש גדל על בטון, עץ, בד, טיח, קיר גבס, רצפות, תקרות, אדמה, צמחים ומזון.
  • עובש מייצר נבגים מיקרוסקופיים הנובטים היכן שהצטברה לחות.
  • גידול עובש מאיים על השלמות המבנית של הבניין.
  • חשיפה לעובש עלולה להוביל לבעיות בריאותיות חמורות.

מושבות בודדות של פטריות ונבגים קטנות מאוד ולא ניתן לראותן ללא מיקרוסקופ, אך ברגע שמופיעה מושבה של עובש היא יכולה ליצור כתמים גלויים על משטחים ומקומות שונים. עובש מגיע בדרך כלל בצבעים הבאים: שחור, כחול או ירוק. צבעו נקבע ע”י גורמים שונים, כגון סוג, מקור תזונה, גיל המושבה וכו’. מבין כל סוגי העובש, שחור (שנקרא רשמית סטכיבוטריס) נחשב למזיק ביותר לבריאותם של יצורים חיים.

סוג העובש יקבע את שיטת הגידול מחדש.

סוגים שונים של עובש

למרבה הצער, לא כל הסוגים זהים, אבל אנחנו יכולים לחלק אותם לשלושה עיקריים:

  1. אלרגני – עובש מסוג זה הוא הפחות מזיק מכל סוגי העובש; עם זאת, זה יכול לגרום לבעיות לאנשים עם אלרגיות לעובש או אסטמה. עובש אלרגני בדרך כלל אינו מסכן חיים.
  2. פתוגני – מין זה מזיק לרוב לא רק לאנשים הסובלים מאסטמה או אלרגיות לעובש, אלא גם לאנשים בריאים. לדוגמה, עובש מסוג זה עלול לגרום לדלקת ריאות רגישות יתר, הדומה לדלקת ריאות חיידקית.
  3. עובש רעיל – עובש מסוג זה יכול לגרום לבעיות בריאותיות חמורות, הן זמניות (גירוי עיניים או שיעול) והן קבועות (לדוגמה, דיכוי חיסוני, הפרעות נוירולוגיות או סרטן). עובש רעיל מייצר מיקוטוקסינים – כימיקל רעיל הנמצא בתוך או על פני השטח של נבגי עובש שניתן לשאוף, לבלוע או לגעת בהם.

אז למה עובש רע ומזיק?

גידול עובש במרתף של בית פרטי או בניין מנהלי, על התקרה, עליית הגג או במרתף מסוכן משתי סיבות:

  1. ראשית, כאשר העובש מתחיל לגדול, הוא ניזון מהחומרים עליהם הוא גדל, מה שמוביל לנזק בלתי הפיך.
  2. שנית, עובש משחרר נבגים זעירים ותוצרי לוואי לאוויר, שעלולים לגרות או לגרום למחלות רבות. בשאיפה הם עלולים לגרום לבעיות נשימה.

איזו השפעה יש לעובש על הבריאות שלך?

המערכת החיסונית וההיסטוריה הרפואית של כל אחד שונות, בהתאמה, אי אפשר לומר בוודאות אם חשיפה לריכוזים נמוכים של עובש בטוחה או לא, שכן כל אדם יגיב אחרת. העובדה היא שאנשים עם מערכת חיסונית מדוכאת חווים לרוב בעיות בריאותיות כשהם מבלים בבית עם נוכחות של עובש.

לדוגמה, חשיפה לעובש הגדל בתוך הבית עשויה להיות קשורה לגודש באף וסינוסים, שיעול, כאב גרון, אסטמה (או החמרתה), דימומים מהאף, כאבי ראש, גירוי בעור ובעיניים וכו’.

חשוב מאוד לזכור שסוגים מסוימים של עובש מסוגלים לייצר רעלים חזקים במיוחד הנקראים מיקוטוקסינים, שעלולים להוביל להשלכות בריאותיות חמורות כמו סרטן.

גורמים לעובש במרתף וסוללה של בית פרטי

רטיבות היא גורם מפתח המוביל להופעה והתפשטות של עובש במרתפים ובבתים, אך זו אינה הסיבה האפשרית היחידה.

הגורמים העיקריים לצמיחת עובש במרתף, במרתף ובמרתף:

  1. עודף לחות: היעדר איטום איכותי של הלוח והמרתף מבחוץ מביא לכך שהחומר ממנו הם עשויים, בין אם בטון, לבנים, בלוקים FBS או סוגים אחרים של בלוקים, מרווה את המים כמו ספוג, הופך לח ונותן לחות זו בתוך המרתף. לחות מתמדת זו של הקירות או הקרן רק מובילה להופעת פטריות ונבגים שונים.
    בהיעדר או עם איטום שבור, מים ולחות חודרים לבטון או לבנים, קופאים בחורף ומפשירים באביב, ובכך משמידים חומרים אלו, יוצרים בהם סדקים מיקרו ומרחיבים את הנימים, הנקבוביות והחללים הקיימים, מה שמוביל בסופו של דבר להגדלת המים. לחץ והיווצרות יותר לחות.
    בנוסף ללחות לאורך זמן, צמיחתם של סדקים ונימים מובילה לנזילות פעילות במרתף, מה שמשפיע בסופו של דבר גם על היווצרות עובש.
  2. עיבוי: עיבוי עודף גורם להיווצרות עובש סביב חלונות, דלתות, צינורות קרים, רצפות בטון וקירות. כאשר המשטחים הללו קרים והבית או הבניין חמים, נוצר עיבוי. אזורים עם או ליד עיבוי הם האזורים העיקריים לצמיחת עובש. היעדר בידוד תרמי בחלק החיצוני של קירות המרתף עלול לגרום לעיבוי, שכן החימום עובד בבית בחורף, ובחוץ קר.
  3. אוורור לקוי: אם יש אוורור לקוי במרתף של בית פרטי או מבנה מסחרי ויש רטיבות יתר, אז זה יכול להוביל לכך שאוויר עומד לח יפיק עובש במרתף. לחות נכנסת לאוויר מהקיטור שנוצר במהלך הבישול, הניקוי והרחצה. מאווררים ואוורור בבית מפזרים לחות כדי למנוע עובש. עם זאת, כאשר האוורור אינו פועל, עובש יכול לגדול.

איך גדל עובש במרתף?

כמו כל יצור חי אחר, עובש זקוק למים כדי לצמוח. למעשה, ללא מים, הוא לא יכול לצמוח כלל. גורמים נוספים שחיוניים לצמיחת עובש הם מקור המזון, חמצן וטמפרטורת האוויר בין 40 ל-100 מעלות בפרנהייט.

הדרך הטובה ביותר להיפטר מעובש במרתף

ישנן מספר שיטות מוכחות לטיפול במשטח ולהיפטרות מעובש וחב.

חשוב: כל שיטות העיבוד המתוארות להלן יפטרו את המרתף מפטריות ונבגים לזמן מה, אך הן לא יוכלו למנוע את הופעתן מחדש, מכיוון שהן אינן פותרות את שורש הבעיה ואינן פועלות כדי לחסל את הגורם ההתרחשות שלהם.

חומרים כימיים

הרכבים כימיים מיוחדים שנועדו להסיר פטריות ומושבות מעובש הם שיטות ההדברה היעילות ביותר. ככלל, ניתן לקנות תרכובות אלו בכל חנות מתמחה, לרבות בחנויות רשת גדולות בהן נמכרים חומרי בניין וכימיקלים לבנייה.

חשוב: לפני השימוש בכימיקלים למאבק בעובש, הקפידו ללבוש כפפות, מכונת הנשמה ובמידת האפשר גם מסיכת עיניים. אין להסיר את התבנית לפני מריחת התכשירים (מראש)! זה יכול לפזר את הנבגים ולהפיץ את העובש למקומות אחרים שבהם יהיה קשה יותר להיפטר ממנו.

האמצעים הטובים ביותר להסרת פטריות וסוגים שונים של עובשים:

  • סאבו או סאבו – המוצר סאבו משמש לטיפול באזורי עובש ממשטחי עץ חיצוניים ופנימיים, גבס, בטון או משטחים צבועים. מסיר עובש מפינות בחדר האמבטיה, מסביב לאמבטיה ולמסגרות החלונות. התרופה SAVO מתאימה לחדרים רטובים שבהם יש תנאים מוקדמים להופעת פטריות. לדוגמה, בחדרי אמבטיה, מרתפים, ספא, בריכות שחייה, סאונות, מרחצאות ציבוריים ומחסני מזון. אופן השימוש: יש לרסס את האזורים הפגועים ישירות בתכשיר SAVO לא מדולל ממרחק של 5-10 ס”מ. לאחר 20 דקות, שטפו את האזור המרוסס או הניחו לו להתייבש.
  • Prosept Fungi clean היא תרכובת יעילה ביותר של יוני כלור פעילים כמחמצנים וחומרים קטליטיים להאצת פעולת המוצר ולהיפטר מנבגים ורובד. Prosept Fungi clean מסופק בצורה נוזלית ומתאים ליישום על בטון, עץ, אבן, לבנים, פלסטיק וקירות גבס. ביישום, ל-Prosept יש אפקט חיטוי ועוזר להילחם בריחות לא נעימים.
  • Pufas – ניתן לרכוש כתמיסה נוזלית או כתרסיס. Pufas הוא תכשיר אמין למלחמה בנבגי עובש המבוסס על אצות וחיידקים. בעת יישום, הוא פועל באופן מיידי ויש לו אפקט הלבנה וחיטוי.
  • Neomid- חומר Neomid מורכב משילוב סינרגטי של ביוצידים ותוספים טכנולוגיים. Neomid משמש לעיבוד משטחים מינרליים (אבן, צפחת אסבסט, אריחים, בטון, לבנים, חיבורי אריחים וכו’) בבנייני מגורים וחצרים, מטבחים, חדרי אמבטיה, שירותים, אמבטיות, מוסכים, מרתפים, חזיתות ויסודות. כאשר מטופלים בתכשיר זה, העבודה צריכה להתבצע בחדרים מאווררים היטב או בחוץ בטמפרטורת הסביבה וטמפרטורת המשטח המטופל + 5 מעלות עם ומעלה.
  • Cillit Bang הוא כלי יעיל המשמיד עובש ללא צורך לקרצף או לנקות אותו. CILLIT BANG POWER CLEANER BLACK MOLD REMOVER מוביל לתוצאות עיבוד נראות לעין תוך שניות. זה אידיאלי עבור משטחים שונים, כולל בטון, קיר גבס וטיח.
  • דוס-ספריי ובימולד מדשא – ספריי דוס-ספריי בבקבוק דיספנסר עם כלור פעיל מסלק ביעילות עובש מאמבטיות, כיורים, שירותים, קירות בריכה, אריחים, רצפות ומשטחים נוספים. דוס-ספריי ובימולד מתאימות לשימוש גם במקומות קשים לגישה, פינות, חיבורים וחיבורים, הודות לנוסחת ספריי פשוטה. במהלך העיבוד, יש צורך למרוח את המוצר על פני השטח הנוקים, ולאחר מכן הוא מטופל עם מברשת או ספוג. את שאריות המוצר ניגבו עם מטלית מיקרופייבר. עבור כתמים מתמשכים במיוחד, יש לחזור על הטיפול על ידי הגדלת זמן החשיפה.
  • דופא שימל – נועד להילחם ביעילות בפטריות ובנבגים אחרים. מתאים לשימוש על בסיסים כגון בטון, לבנים, עץ, קיר גבס. דופא שימל מכיל כלור ובעל תכונות אנטיבקטריאליות. לנוחות השימוש, דופא מסופק כתרסיס.

שיטות עממיות למאבק

  • חומץ – כדי להיפטר מהאזורים הפגועים, מורחים אותו על האזורים הבעייתיים באמצעות סמרטוט או תרסיס, חוזרים על ההליך עד לסילוק מוחלט של הבעיה. עם אוורור מתאים, הריח החריף של החומץ נעלם במהירות.
  • סודה – יש לדלל אותה במים תוך שמירה על פרופורציות מסוימות (1 כפית לכל 0.5 ליטר מים). יתר על כן, משטח הבעיה מטופל בתמיסה המתקבלת, עד להסרה מלאה של הרובד והחומרים המאכלים.
  • אקונומיקה – כאשר הוא מדולל 1 עד 10 במים, מתקבלת תמיסה שאיתה ניתן להילחם ברובד פטרייתי וכתוצאה מכך להיפטר ממנו לזמן מה.

איך להיפטר אחת ולתמיד מעובש במרתף

אם אתה רק משתמש בכימיקלים כדי להעלים עובש בבית או במרתף, אז במוקדם או במאוחר עובש זה יחזור שוב, מאחר שלא פתרת את שורש הבעיה, כלומר, לא חיסלת את הגורם להתרחשותו הראשונית. הגורם העיקרי לעובש נעוץ כמעט תמיד בלחות יתר במרתף, ששורשה הוא נזילת מים למרתף או בסיס רטוב של קירות או לוחות יסוד.

כדי להיפטר מעובש אחת ולתמיד, צריך לסלק נזילות קיימות ולהפחית למינימום את הלחות של הקירות, היסודות ורצפת המרתף, וזה אפשרי רק כשמגנים על כל מבני החדר התת-קרקעי מפני חשיפה אפשרית למים. הגנה כזו נקראת איטום.

איטום יכול להתבצע הן מבפנים והן מבחוץ של המרתף או socle

איטום מבחוץ:

כדי לשחזר את ההגנה החיצונית של המבנה התת-קרקעי מפני חדירת מים, יש צורך לבצע את הפעולות הבאות צעד אחר צעד:

  1. לחפור את הבניין לתחתית צלחת היסוד או סרט;
  2. לפרק את הבידוד ואת ציפוי האיטום הישן (אם יש);
  3. נקה את הקירות מלכלוך;
  4. החל איטום איכותי על הלוח בגישה לקיר, 20 ס”מ מעל פני הקרקע;
  5. הר את הבידוד באמצעות דבק קצף או דבקים אחרים על בסיס מים;
  6. בצע מילוי חוזר מבלי לפגוע בבידוד.

ניתן לקרוא עוד על איטום המרתף מבחוץ במאמר – “כיצד לבצע נכון את האיטום של המרתף מבחוץ”.

מומלץ בנוסף:

  1. התקנת קרום ניקוז על הבידוד – אמצעי זה יגן על העבודה שנעשתה מפני נזקים במהלך המילוי, וכן יתרום לניקוז מים נוסף מהבית;
  2. התקנת מערכת ניקוז 30-50 ס”מ מתחת למפלס היסוד – אמצעי זה יסייע להסיט הן את המים המתקרבים למבנה מבחוץ והן את המים שנמצאים מתחת למבנה, ובכך להפחית את לחץ המים על מבנים שונים של המבנה. בִּניָן.
 The scheme of the drainage system and external waterproofing installation

ניתן לקרוא עוד על מערכת הניקוז במאמר – “התקנת ניקוז סופית מסביב לבית: ניקוז תקין, סוגיו, טכנולוגיות ההתקנה, החומרים, הסכמות והמחירים”.

חשוב: כאשר מבצעים עבודות איטום בחוץ פותרים את שורש הבעיה, כלומר חדירת רטיבות לקירות, סרט או תשתית והשפעותיה על אלמנטים אלו.

איטום מבפנים:

אם אי אפשר לעשות את העבודה מבחוץ, תמיד אפשר לעשות את זה מבפנים, אבל אל תשכח שבמצב זה לא תוכל לפתור את שורש הבעיה, ובמוקדם או במאוחר היא עלולה לחזור. בעת התקנת איטום מבפנים, יש לבצע את השלבים הבאים:

  1. תיקון סדקים קיימים באמצעות תפירתם, חיזוקם בחומר איטום מיוחד והזרקה;
  2. למילוי האיטום החתוך של החיבורים הקרים של לוחית הקיר, באמצעות תפירתם עם איטום שכבה אחר שכבה של האיטום המתרחב והזרקה. התפרים הם הנקודות החלשות ביותר של כל מבנה, ושם מתחילים לעבור מים מלכתחילה, ובזכות ההזרקה, הם לא יוכלו לעבור לא בתוך החדר ולא בנימים במעלה הקירות;
  3. יש למרוח תרכובת איטום העומדת בפני ההשפעה השלילית של לחות מבחוץ מבפנים.
 The scheme of the waterproofing installation from the inside

עוד על איטום המרתף מבפנים תוכלו לקרוא במאמר – “איטום המרתף מבפנים: שיטות, חומרים ושלבי עבודה”.

פעילויות נוספות:

  • בקרת לחות;
  • בידוד מתאים;
  • אוורור הולם של הבית שלך.

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »