עבודות איטום

סדקים ביסודות ובקירות הבית: גורמים, סוגים ושיטות תיקון

Written by יוסף כץ

Table of Contents

יסודות וקירות של מבנים ובתים פרטיים הם חלק חשוב מאוד מהבנייה, שבו תלויות היציבות והעמידות של המבנה העתידי. יסודות יכולים להיות סרטים, לוחות מונוליטיים, ערימות ואחרים. לא משנה איזה סוג של בסיס יש לך, חשוב להקפיד על הטכנולוגיה הנכונה של המילוי והתפעול שלו, אחרת אתה מסתכן בהופעת סדקים ועיוות של הבסיס של הבניין או הבית שלך.

הסיבות השכיחות ביותר לסדקים בבסיס

סדקים במבנה הבסיס יכולים להתרחש מסיבות שונות. להלן כמה סיבות להתרחשותן:

שלב בעת יציקת הבסיס

  • חישוב עומס שגוי.
  • תערובת בטון ירודה – בעת קבלת בטון הרכיבים הדרושים היו באיכות ירודה או מעורבבים בניגוד לתקנות ולטכנולוגיה.
  • מסגרת החיזוק נעשתה בצורה שגויה.
  • קורוזיה של אביזרי.
  • המשך בנייה עד שהבטון מתאחה – למשל אם החלו להקים את קירות הבית לפני שהבטון נאחז והתקשה לחלוטין.

שלב תחזוקת הקרן

  1. חוסר איטום.
    איטום של קירות חיצוניים, מרתף, סוללה או יסוד מתחת לפני הקרקע, נעדר או נעשה עם הפרות. בטון, קוביות בטון ולבנים, כל החומרים הללו הם ספוג למים ובהיעדר איטום טוב, הם סופגים לחות, שבתורה קופאת בתוך הבטון או הלבנים שלך בטמפרטורות מתחת לאפס, ואז מפשירה כשהטמפרטורה משתנה לחיובית. , הרס בטון ויצירת סדקים וחללים מיקרו בתוכו. עם הזמן, המיקרו-סדקים הללו עלולים לגדול ולהפוך לבעיה רצינית.
  2. חוסר ניקוז מסביב למבנה.
    התשתית לא מתוכננת לשהות כל הזמן במים, בהתאמה, אם אין ניקוז מסביב למבנה, והאדמה לא סופגת מים מספיק טוב, הבסיס עלול בסופו של דבר להיסחף, מה שיוביל לעקירתו ולסדק אפשרי.
  3. בצורת או חום קיצוני.
    האדמה מתכווצת כמו ספוג כשמסירים ממנה לחות, וכשזה קורה היא מתנתקת מהיסוד של הבית שלך, ויוצרת פער. פער זה מאפשר לנוע לבסיס. כאשר הבסיס של הבית אינו מתוחזק כראוי, הוא יכול להזיז, וכתוצאה מכך סדקים. אם יש יותר מדי לחות, זה יגרום להתרחבות האדמה התומכת בבסיס הבית שלך. בטון יכול להיסדק גם בהשפעת השמש החזקה והטמפרטורה הגבוהה מכיוון שהדבר מוביל להתרחבות הבטון. במהלך היום ותחת השמש הבטון יתרחב, ואז בלילה הבטון יתכווץ ויסוג למקומו המקורי.

סוגי סדקים בקירות וביסודות. חומרתם ומתי כדאי לדאוג

ישנם מספר סוגים של סדקים, כמו גם עיוותים של קירות. על ידי הבנת טיבם של נזקים אלו, תוכל לנקוט בצעדים הנכונים לתיקון אותם מאוחר יותר.

סדקים בבסיס וקירות ניתן לחלק לסוגים הבאים:

  • קו שיער – אלו סדקים חיצוניים רדודים בעובי של 0.1-0.5 מ”מ.
  • אופקי – ממוקם אופקית. הם מסוכנים אם הגודל שלהם גדול מ-1 מ”מ.
  • הצטמקות – מופיעה כאשר הבית מתכווץ או עובר דינמיקה מסוימת

העיוות של התשתית תלוי בשינויים שונים בעיצוב התשתית עצמה וכן בשינויים בקרקע עליה הוא נמצא.

  1. ההטיה אופיינית בעיקר למבנים העשויים לפי מערכת המסגרת. זה עלול להתרחש כתוצאה ממשקעים לא אחידים, שני יסודות צמודים.

2. עקב – עיוות זה מתרחש כתוצאה משקיעה לא אחידה של הקרקע בפינות שונות של הבניין. כאשר מתרחש עיוות כזה, המבנה נוטה ועם צמיחת המדרון או הליבה הזו, הוא עלול לקרוס.

3. סטייה – זה קורה כאשר הבסיס מתכופף ונוצרים בו סדקים בצורת Y. זה אופייני בעיקר לבתים ומבנים שאין להם קשיחות גבוהה.

שיקוע מתרחש כאשר הקרקע או האדמה שוקעים אנכית מתחת למבנה – שיקוע עלול להתרחש עקב בעיות בדחיסת הקרקע כתוצאה משינויים בעומס הבית עצמו או עקב בניית בתים בקרבת מקום. על ידי שקיעה, מבנה הקרקע מתחת לבית אינו משתנה אלא נשאר זהה.

שקיעה – זה דומה מאוד לשקיעה, אבל מסיבה אחרת. הסיבה לשקיעה נעוצה בעיקר בשינוי במבנה הקרקע מתחת למבנה. כאשר מתרחשת שקיעה, ככלל, נוצרים סדקים אנכיים עם התרחבות לחלק העליון.

כאשר סדק נחשב מסוכן

אם מצאת סדק, אז, עדיף לקרוא למומחה לבדיקה והערכה כדי להבין את מידת הסכנה וההרס שלו. בנוסף, מומלץ להתקין אטמים מיוחדים כדי לראות את הדינמיקה ועד כמה הסדק שנוצר מתרחב עם הזמן.

התרשים הבא מציג את הסיווג של סדקים במבנים עם ההגדרה של סדקים מסוכנים ולא מסוכנים:

אם מתגלים עיוותים כלשהם ביסוד או קיר של בניין או מבנה, יש צורך לא רק לקבוע את טיבם, אלא גם לנקוט באמצעים הדרושים כדי לחסל אותם, אחרת אתה מסתכן בגידול בסדקים והרס נוסף של הבסיס. קביעת שיטת התיקון והחומר הדרוש לו יכול להיות השלב הקשה ביותר בתהליך השיקום. זה דורש תרגול והרבה ניסיון.

השיטה שבה יתבצעו תיקונים וחיזוקים היא הקובעת את עמידות המבנה ואמינותו וכן מניעת הרס עתידי.

הפעולות שלך בשלבים:

  1. קודם כל, יש צורך לקבוע את הגורם לסדק, כדי לא רק לתקן או לאטום אותו אלא גם כדי למנוע את הופעתם של חדשים.
  2. יש צורך לקבוע שיטה נכונה טכנולוגית לחיזוק, תיקון או איטום, על מנת למנוע סחיטה אפשרית של הסדק בעתיד, וכן למנוע השלכות אפשריות מהתרחשותו. חלק מטכנולוגיות התיקון ידרשו ידע וציוד מיוחדים (לדוגמה, משאבת הזרקה).
  3. לאחר קביעת טכנולוגיית התיקון, יש צורך לבחור חומר באיכות גבוהה ליישומו.

משרד מקצועי בהחלט יסייע לכם להחליט על כל השלבים הנ”ל ויבצע את כל העבודות הנדרשות.

חשוב: אפילו הסדק הקטן ביותר יכול להפוך לסדק גדול מהר מאוד אם הוא לא יתוקן בזמן. סדקים הם בעיה רצינית שעלולה להרוס את המבנה שלכם, אז אל תנסו לפתור את הבעיה במו ידיכם, עדיף לפנות לחברה מקצועית. על מנת לבחור בשיטה הנכונה לפתור את בעיית הסדקים בלוח ובקיר, וכן לבצע עבודות אלו ביעילות, מומלץ לפנות לארגון גדול ואמין שהתמחותו היא איטום או ניקוז ישירות (אם סדק הופיע כתוצאה מחדירת מים או שטיפת היסוד).

שיטת תיקון הבסיס של בית פרטי תלויה במספר גורמים עיקריים:

  • סוג הבסיס – לוח מונוליטי או בסיס סרט
  • אופי הסדק, סוגו וגודלו
  • היכן ממוקם הסדק
  • מאיזה חומר עשויים הקירות
  • עומס משוער
  • הסיבה לסדקים
  • סוג המבנה – בית לבנים, עשוי בטון סודה, עץ, או בטון (בית מונוליטי).

שיטות קיימות לתיקון סדקים וחיזוק הבסיס

  1. מסגרת מחוזקת יציקה

סביב הבסיס יוצקים מסגרת מיוחדת לחיזוק המבנה. העבודה על המילוי היא כדלקמן:

  1. לחפור את הבית לאורך ההיקף – רוחב התעלה צריך להיות כ-0.5 מ’, והעומק לא צריך להיות נמוך מסוליית היסוד. בעת ביצוע עבודת הקרקע, זווית הנטייה של קירות התעלה צריכה להיות +/- 35 מעלות.
  2. הכנת הבסיס – הסרת לכלוך, אבק ושאר אלמנטים מתקלפים.
  3. פריימר – יש להקדים בטון.
  4. עיגון – קודחים חורים בתשתית הבטון הקיימת, בהם מכניסים עוגנים בעובי 10-12 מ”מ. עוגנים מוכנסים ב-3-4 שורות.
  5. מסגרת מחוזקת – יש צורך לקשר את החיזוק.
  6. טפסות – התקנת טפסות בתעלה קיימת.
  7. יציקה בבטון – בעת יציקה יש צורך להשתמש בבטון מסחרי איכותי.
  8. פירוק הטפסות.
  9. מילוי – בעת מילוי יש לדחוס את האדמה בשכבות.

2. התקנת קורות פלדה

בעת חיזוק הבסיס בעזרת קורות משתמשים במערכות קורות פלדה. שיטה זו כוללת קידוח חור בבסיס ולאחר מכן הנחת קורת I מפלדה על הכותרת התחתונה או על הקירות. לאחר מכן יוצקים בטון סביב הקורה. הקצה התחתון של הקורה מונע לתוך האדמה, שם הוא מקובע על ידי יציקת כלוב בטון.

3. התקנת עוגן

עבור סדקים רציניים באמצע הקיר, נעשה שימוש במערכת התקנת עוגן. ישנם שני סוגים עיקריים. הראשון מותקן מחוץ לקיר ומונע לתוך האדמה בזווית של 12 עד 20 מעלות. בגרסה השנייה, מערכת העיגון דומה לברגי סלע המשמשים בתעשיית הכרייה ולקירות תמך. מוט הפלדה מוחדר דרך הקיר לתוך הקרקע החיצונית ומאובטח למקומו. ואז לוחית קיר פלדה מצמידה את המוט לקיר הפנימי של המרתף. זה נוגד את הלחץ ההידרוסטטי.

4. איטום מים 

אם נוצרו סדקים במבנה הקיר כתוצאה מחשיפה למים, אזי יש לבצע את תיקונם ואיטום בעזרת איטום הזרקה. להעלמת סדקים ואיטום שלהם, השיטה הנפוצה ביותר היא הזרקת חומר פוליאוריטן לפי סוג HydroInject. שרף פוליאוריתן אפוקסי חודר את כל החללים בלחץ וקושר באופן מכני את צד אחד של הסדק לצד השני, מה שמאפשר לחזק אותו, ולמעשה מוסיף חוזק לקיר. שיטת ההזרקה מתאימה היטב כאשר מעורבים סדקים ו/או דליפות לא מבניים.

עוד על איטום סדקים וחיבורי בטון תוכלו לקרוא במאמרים הבאים:

  • איטום ואיטום סדקים בבטון, לבנים ובסיסים נוספים
  • איטום ואיטום חיבורי בטון, קור ודפורמציה
  • איטום הזרקה

5. ניקוז מסביב לבית 

אם הסדקים הופיעו עקב מי תהום גבוהים ושחיקה של הקרן, אז מערכת ניקוז מותקנת כהלכה תעזור בצורה הטובה ביותר. ניקוז יוכל להסיט מים מהיסוד, ובכך לעצור את ההשפעה השלילית שיש לו עליו. כאשר מתקינים מערכת ניקוז, חשוב מאוד להתקין אותה מתחת למפלס התשתית, כדי שתוכל לקחת מים מתחת לבית ומזה שמתאים לבית.

עוד על מערכת הניקוז תוכלו לקרוא במאמר – “ניקוז סופית מסביב לבית: ניקוז תקין, סוגיו, טכנולוגיות ההתקנה, החומרים, הסכמות והמחירים”.

בית עשוי מלבנים

אם קוטג ‘פרטי עשוי מלבנים, סביר להניח שהעיוות נובע מעומסים גבוהים. המשמעות היא שיש לחזק את מרתפי הקרן. לשם כך, אתה יכול להשתמש בשיטה של התקנת מסגרת מחוזקת ויוצקת אותה בבטון.

בית עשוי מבלוקים

בתים פרטיים העשויים מבטון סודה הם בדרך כלל קלים יותר מאשר אנלוגים לבנים, עם זאת, נזק לבסיס יכול להתרחש לא רק בגלל עומס מוגבר, אלא גם בגלל בעיות אחרות. בטון יכול להיסדק. מבנה הבטון מתרחב ומתכווץ באופן טבעי יחד עם שינויים באלמנטים. יש לחזק קוביות בטון, ויש לתקן סדקים באופן מיידי.

האדמה מסביב לקיר עוברת אותו תהליך התרחבות והתכווצות ביחס למזג האוויר – הצטמקות בבצורת והתרחבות בשיטפונות. שורשי עצים, לחץ הידרוסטטי, שחיקה ומשקעים כולם גורמים לסדקים בבסיס הבטון. בעיות יכולות להיווצר גם כתוצאה ממי תהום גבוהים ואיטום שבור.

כדי לחסל סדקים שנוצרו בקיר, ניתן להשתמש במערכת של התקנת קורות פלדה כדי למשוך את הבית יחד עם מסגרת מתכת. וניתן גם לבצע ניקוז טבעת ולהסיט מים מהמבנה.

בית עץ

בתים פרטיים למגורים העשויים מעץ הם הקלים ביותר ולכן לא נוצרים סדקים בבסיס היסוד עקב עומס יתר. הסיבה העיקרית היא שחיקת היסוד על ידי מי תהום גבוהים. בעיה זו בוטלה בצורה הטובה ביותר על ידי התקנת מערכת ניקוז סביב ההיקף של הבניין. ניקוז יעזור להסיט מים מהקרן.

בית מבטון

לעתים קרובות סדקים ביסוד הבטון נמצאים רק לאחר זמן רב לאחר היווצרותם.

לא משנה כמה זמן הסדק קיים, יש לתקן אותו ולאטום אותו בהכרח. לשם כך, אתה יכול להשתמש בכל השיטות לעיל, בהתאם לאופי הבעיה.

כיצד למנוע היווצרות סדקים בקירות

ניתן למנוע היווצרות סדקים על ידי הקפדה על התקנות הבאות בעת הנחת היסוד

  • השתמש בבטון איכותי
  • שימו לב לטכנולוגיית המילוי
  • חשב נכון את העומס העתידי
  • ציות לטכנולוגיית החיזוק המבוססת על חישוב עומסים
  • לעמוד בזמן הנכון שבו בטון מתמצק
  • התקן מערכת ניקוז העשויה לפי התקנות 0.3-0.5 מ’ מתחת לבסיס
  • ניתן למנוע סדקים במרתף ובתשתית הבטון, הנובעים מיותר מדי לחות ומים, בשיטות איטום שונות.
חשוב: על מנת לעשות הכל נכון, בהתאם לכל הכללים והתקנות, יש צורך לבחור בחברת בנייה מוסמכת המתמחה בעבודות מסוימות, ולא עושה הכל ללא הבחנה. להתקנת יסודות בחרו בחברה שהתמחותה היא יסודות ובאיטום וניקוז חברה שהתמחותה היא איטום וניקוז.

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »