עבודות איטום

איטום בחומר על בסיס פוליאוריטן: שיטת יישום, יתרונות וחסרונות

Table of Contents

פוליאוריטן מורכב משני מרכיבים: בסיס וכור. פוליאול פועל כבסיס, ואיזוציאניד פועל כמרכיב של הכור. השילוב של שני הגורמים הללו ביחס קונסטרוקטיבי מסוים יוצר שכבה נוזלית לאיטום. פוליאוריטן הוא בחירה פופולארית למדי לעבודות איטום בשל אמינותו ואיכויותיו הייחודיות, כגון היעדר תפרים, הידבקות טובה למשטחים שונים וכו’ בשונה ממערכות איטום אחרות, כגון ממברנות איטום יריעות וגליל.

יתרונות מסטיק פוליאוריטן לאיטום

מוצרי פוליאוריטן ומסטיקים יכולים להיות דו-רכיביים ו-חד-רכיביים. למסטיק איטום פוליאוריטן יש מספר יתרונות בולטים, כולל:

  1. חוסר תפרים – בניגוד לחומרים כמו ממברנות PVC או סוגי איטום משטחים (לפי סוג החומרים המגולגלים מבית Technonicol), מסטיק פוליאוריטן, כאשר הוא מיושם, הוא ללא תפרים, וכפי שכולם יודעים, התפרים הם החלשים ביותר. נקודה בכל מערכת איטום, שכן במהלך הצטמקות של בניין, דינמיקה מבנית או המגהץ, התפרים הם שמתפצלים מלכתחילה.
  2. מקדם מתיחה – לרוב מסטיקי הפוליאוריתן האיכותיים יש מקדם מתיחה גדול בהתאמה, הם אינם נסדקים ואינם מתפצלים כאשר המבנה מתכווץ או הדינמיקה של המשטח עליו הם מיושמים.
  3. הידבקות למשטח – איטום פוליאוריטן בצורת מסטיק, 100% הידבקות למשטח עליו הם מיושמים, כלומר מתחת לשכבת האיטום לא יהיו חללים דרכם המים יכולים ללכת או לעמוד. בניגוד לסוג זה של מסטיק, לאיטום ממברנה ומשטח יש חללים בין ציפוי האיטום לבסיס, בהתאמה, מים יכולים להיכנס למקום אחד, ואז ללכת מתחת לשטיח האיטום ולצאת בתוך המבנה במקום אחר לגמרי.
  4. מהירות העבודה – את רוב תרכובות הפוליאוריתן והמסטיקים ניתן ליישם בהתזה, מה שאומר שיחידת עבודה של 3 אנשים יכולה לכסות שטח של 300-400 מ”ר ליום.
  5. ערכת צבעים – תרכובות פוליאוריטן ומסטיקים זמינים לרוב בצבעים שונים, מה שחשוב בעיקר כשמדובר באיטום הגג, המרפסת הפתוחה או המרפסת כציפוי סופי.
  6. עמידות ועמידות בפני שחיקה. מסטיקים מפוליאוריתן משמשים לפחות 30 שנה.
  7. אולטרה סגול ועמיד בפני מזג אוויר – רוב מסטיקי האיטום על בסיס פוליאוריטן הינם עמידים בפני UV, ובהתאם ניתנים ליישום כשכבת גימור על הגג, המרפסת או המרפסת החיצונית.

איטום פוליאוריטן לבטון

שיטות הכנה ויישום מפורטות של תרכובות פוליאוריטן באזורים שונים, לרבות בטון, נקבעות על ידי ספק המוצר ולעיתים נשלטות על ידו ביישומי פרויקטים גדולים. איטום הוא עסק יקר ואחראי, בהתאמה, עדיף להפקיד אותו בידי אנשי מקצוע.

בעת יישום איטום על בסיס פוליאוריטן על בטון, יש לפעול לפי ההמלצות הבאות:

הכנת בטון

  1. שכבת הבטון החיצונית נטולת אבק לחלוטין ומנקה מכל חומר זר.
  2. כל סדקים בשכבת ההכנה של הבטון נתפרים לקטע בצורת V, מנקים וממלאים בשכבות עם תרכובת תיקון מיוחדת או חומרי איטום מתרחבים מסוג HydroExpand.

מריחת חומר על הבטון:

  1. לפני החלת מוצר פוליאוריטן על משטח הבטון, יש צורך ליישם פריימר מיוחד המתאים לחומר הנבחר.
  2. לאחר מריחת הפריימר, מומלץ ליישם חומר פוליאוריטן או מסטיק על בטון ב-2-3 שכבות, בהתאם לעיצוב. ניתן לקבוע את מספר השכבות על ידי קבלן מקצועי, לאחר שלמד את תכונות מבנה הבטון. יש לייבש כל שכבה לפני מריחת השכבה הבאה.

המלצות:

  • ניתן ליישם איטום על בסיס פוליאוריטן על בטון, הן במברשת והן ברולר, וממוכן, באמצעות התזת החומר על האתר.
  • ציפוי הפוליאוריתן ממשיך 150 מ”מ במעלה המעקים או הקירות. הגישה לכל האלמנטים, המבנים והצינורות צריכה להיות לפחות 100 מ”מ.
  • מעט ציפוי פוליאוריטן, מפוזר בשכבת חול בנפח 300 מיקרון.

איטום גג שטוח עם פוליאוריטן נוזלי

איטום גגות שטוחים, מרפסות פתוחות ומרפסות, המתבצע הן במהלך בניית המבנה והן לאחריו, צריך, בנוסף להבטחת עמידות מלאה למים, להציג את המאפיינים הבאים:

  • עמידות מיוחדת להשפעות אטמוספריות וקרינה אולטרה סגולה;
  • אמינות ועמידות;
  • גְמִישׁוּת;
  • הידבקות טובה למצע.

למטרות אלו, ברוב המקרים, מומלץ להשתמש בחומרי פוליאוריטן מיובאים כמו PolyFlex של חברת HYDRO הגרמנית או מפעל BASF. כיום מדובר בחומרים מיובאים בעלי כל האיכויות הדרושות לחיי שירות ארוכים על אלמנטי המבנה, שלא לדבר על העובדה שמרבית החברות העוסקות באיטום, לרבות גגות, מעניקות להן תקופות אחריות ארוכות.

חומרים ומסטיקים מסוג PolyFlex עומדים במלואם בכל הדרישות הטכניות. הם מפגינים הידבקות מצוינת למצע, גמישות, עמידות בפני בליה, כמו גם עמידות לקרינה אולטרה סגולה. החומרים שהוזכרו לעיל הינם בעלי עמידות טובה בפני לחץ מים, כך שניתן להשתמש בהם על גגות שטוחים ללא שיפועים טובים במיוחד. הם מספקים פתרון פשוט, אמין וקל לנקודות איטום מורכבות (למשל פינות, קצוות, חיבורים עם יציאות גג וכו’).

איטום פוליאוריטן של הגג יוצר ממברנה אלסטית רציפה בעלת חוזק מכני מעולה, ללא חיבורים ותפרים. הרכב זה משמש הן לאיטום מלא של משטחים שטוחים והן לאיטום מקומי של סדקים.

עוד על שיטות איטום הגג תוכלו לקרוא במאמרים הבאים:

  • איטום הגג: שיטות בנייתו וסוגי חומרים לביצוע עבודה איכותית
  • איטום גג שטוח. חומרים מומלצים, שיטות התקנה ומחירים לעבודה
  • תיקון איטום גגות: שיטות, חומרים ומחירים
  • איטום גג מתכת
  • איטום גגות מתכת: חומרים וטכנולוגיה של התקנתם מתחת לקירוי מתכת של גגות קרים וחמים

איטום על בסיס פוליאוריטן חד רכיבי

איטום פוליאוריטן חד-רכיבי הוא ציפוי פוליאוריטן חד-רכיבי עמיד למים המורכב ממרכיבים כגון איזוציאנאטים ופוליאסטרים, עם כמה תוספים.

מאפיינים של מוצר חד רכיב:

  1. אריזה יחידה אחת, השתמשו בו בבת אחת, הימנעות מיציבות נמוכה לאיכות הציפוי העמיד למים.
  2. התכונה של מנגנון יצירת הסרט, ניתן להשתמש בהרכב החד-רכיבי על בסיס משטח יבש.
  3. מסטיק חד רכיבי עשוי פוליאוריטן טהור, תכונות פיזיות ומכאניות מצוינות, גמישות מעולה, עוצמה גבוהה עם מאפיין גומי.
  4. ציפוי עבה, ציפוי צפוף, ללא חריר, ללא בועת אוויר.
  5. החומר החד-רכיבי הולך ללא ממס בנזן, וזפת פחם, בהתאמה, הממברנה החד-רכיבית לא תזהם את הסביבה.

ציפוי דו-רכיבי מתייחס להתקשות חומרים עמידים למים.

קבוצה A: הוא פולימר עם גימור מראש עם איזוציאנט, מרוכז בפוליאסטר ואיזוציאנט.

קבוצה B: הוא נוזל צבעוני המורכב מפלסטיקאי, מקשה, מסמיכים, חומר קרישה וחומרי מילוי. עם ערבוב אחיד של קבוצות, A ו-B במהירות ובנפח על פני מצע האיטום, נוצר סרט אלסטי ודמוי גומי, הממלא את תפקיד האיטום.

מאפיינים של איטום דו-רכיבי על בסיס פוליאוריטן:

  • גמישות גבוהה והרחבה. לאיטום פוליאוריטן דו-רכיבי יש מקדם מתח וגמישות גבוהים יותר מאשר קומפוזיציות חד-רכיביות.
  • בטנה חלקה.
  • עמידות בפני מזג אוויר, עמידות חומצה-אלקלית.
  • עמידות UV.
  • מסטיק פוליאוריטן דו-רכיבי, בעל תכונות הדבקה חזקות.
  • ביצועים גבוהים.
  • התנגדות ללבוש.
  • לא מזיק לסביבה.

איטום PU דו-רכיבי, מתאים כידי לבצע עבודות איטום ב:

  • מרפסות;
  • טרסות;
  • גגות;
  • בריכות שחייה;
  • מרתפים;
  • גגות;
  • בריכות ומאגרים;
  • מנהרות, גשרים ומעברים להולכי רגל.

מחירי מוצרי איטום על בסיס פוליאוריטן

המחיר של איטום פוליאוריטן תלוי ביצרן, באיכות, בתכונות ובמאפיינים. כמו ברוב חומרי האיטום, ככל שהמחיר לרכישת החומר נמוך יותר, כך הוא פחות יעיל ועמיד.

השוואת מחירים ומאפיינים של המוצרים המפורסמים בעולם של איטום על בסיס פוליאוריטן

שם החומרצריכה ל-1 מ”ר לק”גמחיר לכל ק”ג חומר בדולרמחיר ל-1 מ”ר בשקל
Basf PCI Apoflex1,6 kg26122
Hydro PolyFlex1,6 kg24121
Mariseal 6002 kg18116
Hyperdesmo2,5 kg14119

היכן לקנות איטום נוזלי על בסיס פוליאוריטן ולא להיתפס על זיוף

זה לא כל כך קשה לקנות לאדם רגיל במחיר סביר. ניתן לקנות איטום פוליאוריטן במחיר משתלם, בעיקר אצל סוחרים המוכרים מוצרי יצרנים באזור מסוים במחיר מסוים. רוב העוסקים מציעים לקנות איטום פוליאוריטן, בכל נפח ולכל מטרה. ניתן לקנות עם משלוח או איסוף ממחסן הספק.

לא כל היצרנים הגדולים הולכים בדרך של סחר קמעונאי, מפעלים מסוימים אינם מוכרים את המוצרים שלהם בקמעונאות, בהתאמה, זה די קשה לאדם רגיל לקנות אותם. כך למשל, חברת HYDRO הגרמנית מוכרת את מוצריה בתפזורת ובמנות גדולות, רק לחברות בנייה גדולות שיכולות לקנות אותו בכמויות גדולות, בעלות מחסנים משלהן ומבצעות עבודות איטום בהיקפים גדולים.

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »