עבודות איטום

איטום מפרקי בטון, קור ודפורמציה

Written by יוסף כץ

תוכן

הנקודות החלשות ביותר בכל בנייה הן תפרים. אף בניין אינו שלם ללא תפרים מסוימים שכן אי אפשר לבנות בית או בניין ללא תפר אחד.

תפרים שונים. ישנם תפרים עבודה, קור, טמפרטורה, דפורמציה, משקעים, משתלבים ואינטרפולציה.

תפרים דורשים תשומת לב מיוחדת במהלך הבנייה מכיוון שהם יכולים להכניס מים או לחות אם לא עושים אותם כראוי. כאשר מקימים מבנה מסוים מתחת לפני הקרקע, למשל, מרתף, או מבנים אחרים העשויים מבטון, בלוקים או לבנים, חשוב מאוד להשתמש נכון בטכנולוגיה של איטום חיבורים; אחרת, לחות ומים עלולים לחדור למקומות אלה לאחר מכן. לאיטום סוגים שונים של חיבורים במהלך הבנייה, ישנם חומרים רבים, כגון חומרי איטום, מסטיקים, פרופילי בנטוניט, חוטי התנפחות וסרטים.

סוגי תפרים, מפרקים ותומכים

בטון הוא חומר בנייה חיוני. יש לו עמידות וחוזק וניתן לעצב אותו לצורות אדריכליות שונות. שיקולי תכנון נחוצים כדי להבטיח פעולה תקינה של המבנה. ככלל, כל מבנה שצפוי להיות עמוק יותר מ-6 מטרים מתחת לאדמה יחווה תנועה ודינמיקה.

יש לתכנן ולבנות בטון באופן שיתאים אותו לדינמיקה ולתנועה:

  • הצטמקות – בהתחלה מהירה, פחות באה לידי ביטוי ככל שהבטון מתבגר.
  • זחילה היא תופעה הגורמת לחלוקה מחדש של הלחצים הרחק מנקודות העוצמה.
  • תנועה תרמית – התרחבות, וכיווץ המבנה בעת שינוי הטמפרטורה.
  • על מנת להתאים את העיצוב לתנועה, המבנים מתוכננים ב”חיבורים”. חיבורים אלו מונחים בלוחות בטון במרווחים קבועים כדי למנוע התפתחות נוספת של סדקים.

עיצוב המפרק חשוב לתפקוד המבנה הכולל – איטום המפרק הזה הוא הכרח.

בהתבסס על האמור לעיל, נוצרים תפרים שונים בבטון ובמבנים אחרים.

ישנם סוגים שונים של תפרים ומפרקים:

  • תפרים דפורמציה – הפרדה בין חלקים סמוכים של המבנה כדי לאפשר תנועה במהלך הדינמיקה של המבנה.
  • תפרי בקרה – מיועדים למנוע סדקי בטון מקריים ולהקל על מילוי לאחר התמצקות.
  • חיבורי בנייה, קור, תהליכים או חיבורי בטון – נקודות עצירה בתהליך הבנייה בהן יוצקים בטון חדש על הבטון הקיים.
  • תפרי הרכבה – פתחי הרכבה או צמתים שצריך למלא בחומרי בידוד.

באילו חומרים משתמשים לאיטום תפרים ומפרקים?

  • Waterstop הוא סרט איטום מיוחד העשוי מחומרי PVC מפלסטיק או פולימרים. ה-waterstop משמש בעיקר בבנייה מונוליטית והוא מונח בתפרים קרים ועיוותים על מנת לשמש איטום.
  • תפר התנפחות בנטוניט הוא פרופיל איטום גומי או גומי גמיש שמתנפח כאשר מים או לחות נכנסים אליו. בעת התנפחות, תפר הבנטוניט משמש כמחסום איטום המונע מעבר מים. בנטוניט או תפר מתנפח מיועד לאיטום חיבורי בטון קרים.
  • סרט איטום – סרטי איטום TPO עומדים בדינמיקה ובתנועות של דפנות חיבורים בכיוונים שונים תוך שמירה על רמת איטום גבוהה.
  • חומרי איטום – בכל הנוגע לאיטום חיבורים, כאן משתמשים בעיקר בחומרי איטום שאינם מתכווצים ומתרחבים. כאשר לחות נכנסת, לאיטום מתרחב יש את התכונות להתרחב, ולמנוע מעבר לחות.
  • איטום הזרקה – מסופק לתפר, בלחץ באמצעות ציוד, דרך פקר או צינורות מוכנים מראש בתוך התפר. הוא משמש למילוי כל החלולים, המיקרו סדקים והנקבוביות של הבטון.
  •  

ניתן לברר עוד על איטום בהזרקה כאן – איטום בהזרקה.

הטכנולוגיה של איטום ואיטום של סוגים שונים של חיבורים והחומרים המשמשים לכך

תפרי בנייה ומפרקים הם הגורם השכיח ביותר לנזילות במבנים מתחת לפני הקרקע. לכן, הגנה על חיבורים בבטון היא חיונית, במיוחד בהתחשב בהשלכות הקטסטרופליות אם מתעלמים מהם או אם נעשה שימוש בחומר שגוי לאיטום החיבורים. לכל סוג תפר קיימת טכנולוגיית איטום משלו.

לאחר מכן, נלמד את כל שיטות איטום המפרקים, צמתים ותפרים ואת החומרים המשמשים במקרה זה.

איטום ואיטום חיבורי בטון וחיבורים בבטון

כדי שמבנה בטון יהיה עמיד למים לחלוטין, יש להגן על כל האלמנטים שלו, כולל בנייה, חיבורי קור וטמפרטורה. מערכות האיטום הדרושות בדרך כלל מתווספות במפרט הטכני לפרויקט. כדי לאטום תומכי בטון, משתמשים בדרך כלל בתפרים מתנפחים, סרטי איטום וחומרי איטום. אם הבונים לא היו שמים לב לתפרים ולחיבורים במהלך בניית הבניין, הם עלולים לדלוף מאוחר יותר.

איטום ואיטום חיבורי התפשטות וטמפרטורה

למרות שבניינים נבנים לעתים קרובות באמצעות חומרים גמישים, גדלי מבנים גדולים דורשים מפצים מבניים הנקראים מפרקי התפשטות. תפרים אלו נחוצים כדי שהמבנה הבנוי לא ייסדק שכן המבנה הבנוי חשוף להשפעות שונות במהלך חיי השירות שלו, כגון:

  • טמפרטורת הסביבה במהלך הבנייה וטווח הטמפרטורות הצפוי במהלך חיי הבניין;
  • תופעות סייסמיות;
  • משקעי קרקע לא אחידים והשפעות אחרות עלולים לגרום לעומסים מסוכנים המפחיתים את כושר הנשיאה של מבנים.

תפרי דפורמציה הם:

  1. הפסקות תקופתיות במבנה של מבנים.
  2. את הפער במבנה המבנה מספק אדריכל הפרויקט או מהנדס הפרויקט כדי להבטיח את תנועת המבנה עקב שינויי טמפרטורה, משקעי קרקע וכו’.
  3. יחידה המיועדת לספיגה בטוחה של התפשטות תרמית ודחיסה של חומרי בניין שונים.

חיבורי התפשטות נמצאים בדרך כלל בין קטעים של לוחות, גשרים ומבנים אחרים. “הרכבה” יכולה להיות פשוטה כמו הפרדה מנומשת בין שני חלקים של אותם חומרים. בבניית קוביות בטון ובטון משתמשים במונח “חיבור בקרה”, הוא משרת מטרות דומות. במהלך השנה יתרחבו ויתכווצו חזיתות מבנים ולוחות בטון עקב התחממות והתקררות בעונות השנה. מבנים ייסדקו תחת התפשטות תרמית ולחץ דחיסה אם לא יסופקו פערי דפורמציה.

בעת תכנון מבנה, חשוב מאוד לקחת בחשבון את עצם התפרים העיוותים ואת האיטום והאיטום הנכונים שלהם שכן הם אחת הנקודות החלשות במבנה הבניין, אם איטום לא נכון הם ידלגו על כמות גדולה של מים לתוך המבנה.

כיום, בונים ומעצבים רבים מתעלמים מעצם חיבורי ההתפשטות ואינם שמים לב לאיטום שלהם, כתוצאה מכך, רוב החדרים מופעלים במקום בו אותם התפרים עוברים, דולפים וצריכים איטום.

טכנולוגיה של איטום ואיטום של מפרקי התפשטות – כיצד ובאילו חומרים ניתן לבצע עבודות אלו:

מבחוץ:

נניח שיש גישה ליחידה זו מבחוץ. במקרה כזה, עדיף להשתמש במערכת של סרט אלסטי מיוחד לאיטום חיבורי התפשטות ודבק אפוקסי (לקיבוע), כמו מערכת Sikadur-Combiflex, המורכבת מסרט TPO איטום (Thermoplastic Polyphenols) וחומר שפותח במיוחד. תרכובת דבק אפוקסי Sikadur. סרט זה עומד בתנועות משמעותיות ולא אחידות של קירות התפר בכיוונים שונים תוך שמירה על רמת איטום גבוהה.

אם אין גישה לתפר העיוות או הטמפרטורה מבחוץ, יש לבצע את האיטום שלו מתוך החדר. למטרה זו, עדיף להשתמש בשילוב של שיטות וחומרים:

  1. לרקום ולנקות את התפר;
  2. אטום את החלק הפנימי של התפר, את פרופיל הנפיחות לפי סוג vilaterm – זה נעשה על מנת לא למלא את התפר לכל גובהו, אלא רק את אזור השולי שלו;
  3. אטום פרופיל נפיחות נוסף;
  4. לאטום את הפער הנותר עם תרכובת מיוחדת שאינה מתכווצת או איטום מתרחב;
  5. בצע את החורים והתקן את האריזה סביב היקף התפר כך שבעת ביצוע ההזרקה, ההרכב המוזרק נופל בין שני האטמים המותקנים;
  6. בצעו איטום הזרקה בעזרת מכשור מיוחד דרך האריזות המותקנות, לתפר מוזנת הרכב ג’ל מסוג Hydroinject (איטום בהזרקה של חברת Hydro הגרמנית) המתפשט לאורך התפר, מתקשה (מבלי לאבד גמישות) ומונע מים שנכנסו לחדר;
  7. התקן סרט איטום TPO (תרמופלסטיים פוליפנולים) על דבק אפוקסי, בהתאם לסוג מערכת Sikadur-Combiflex.

איטום חיבורים קרים וחיבורי בטון

Cold

חיבורים בבטון נוצרים כאשר יש הפסקה בתהליך הבטון.

לדוגמה:

  1. ראשית, אנו ממלאים את לוח היסוד, ולאחר מכן אנו מתחילים למלא את הקירות – נוצר תפר קר במפגש של לוח היסוד והקיר.
  2. בעת יציקת קירות בטון עושים שבר בעבודה – כאן נוצר תפר קר במפגש יציקת הבטון הישן והחדש.

תפרים קרים הם נקודות תורפה במבנה, ובהיעדר איטום חיצוני טוב, הם ידלגו מלכתחילה על מים. כדי להגן על תפרים קרים במהלך הבנייה, יש צורך להניח חוט נפיחות שנקרא במפרקים, בהתאם לנורמות והטכנולוגיה של הנחתו.

נניח שהפרות בוצעו במהלך בטון, הטכנולוגיה של איטום תפרים קרים, וכתוצאה מכך יש צורך לחסל דליפות במפרקי התפר הקר מבפנים החדר. במקרה זה, יש לעקוב אחר שלבי העבודה הבאים:

1. יש לרקום את הקור (לעשות סטרוב קטן בגודל 3X2 ס”מ) בצורת סנונית;

יש לנקות את מרדף הקיר שנעשה וללא אבק;

איטום שכבה אחר שכבה את התרכובת הבלתי מתכווצת או חומר האיטום המתרחב, לפי סוג HydroExpand;

4. סמן את מרכזי ההזרקה, לאורך היקף התפר, בשלבים של 0.20 מ’ בסדר מדורג;

5. לקדוח חורים-קידוחים ולהתקין פקר (צינורות חלולים לחוט הרכב הזרקה);

6. איטום הזרקה – הזרקה בלחץ (באמצעות מכשור מיוחד) של תרכובות הפוליאוריתן, לפי סוג HydroInject לתוך תפר קר;

8. אטום את מרכזי ההזרקה באיטום מתרחב או שאינו מתכווץ.

בנוסף לאיטום חיבורי הבטון בעזרת חומרי איטום ותכשירי הזרקה, מומלץ גם למרוח קרום הגנה מיוחד של תרכובות איטום הפועלות בלחץ מים שלילי (מהחוץ לחדר), לפי סוג המלט- איטום מינרלי דו רכיבי.

איטום חיבורים משתלבים

אם קירות הבית עשויים בלוקים, אז יש להם תפרים משתלבים הדורשים תשומת לב מיוחדת. תפרים משתלבים הם אותם תפרים הממוקמים בין גושי בטון.

בעת הקמת קירות מרתף או מרתף של בלוקים, קשה מאוד להניח את הבלוקים כך שהפתרון מתחתיהם מונח בכל מקום באופן שווה ומושלם, בהתאמה, כאשר מבצעים איטום חיצוני עם חומרים משטחים או מגולגלים, ככל הנראה במקומות שבהם הפתרון מונח בצורה לא אחידה, עלול להיווצר שקע, אשר יהווה נקודת תורפה עבור לחות ומים לחדור לחדר, דרך התפרים המשתלבים.

אם הבית כבר עומד, והתפרים המשתלבים דולפים לחות ומים, יש ליישם את הטכנולוגיה הבאה כדי לאטום אותם:

  1. יש לרקום את התפר הקר (לעשות סטרוב קטן בגודל 3×2 ס”מ);
  2. יש לנקות את המרדף שנעשה וללא אבק.
  3. שכבה אחר שכבה אוטמת את התרכובת הבלתי מתכווצת או חומר האיטום המתרחב, לפי סוג HydroExpand.
  4. אם המפרקים המשתלבים נהרסים קשות, או שיש נזקים ומיקרו-סדקים בבלוקים עצמם, ניתן להזריק בנוסף את התפרים המשתלבים.

בנוסף לאיטום חיבורי המשולבים של בטון בעזרת חומרי איטום מתרחבים ובלתי מתכווצים, מומלץ ליישם גם הרכב איטום של מים הפועלים בלחץ שלילי, לפי סוג איטום דו-רכיבי צמנט-מינרלי.

איטום מרפסת ותפרי הרכבה

בעת התקנת חלונות או מרפסות, מה שנקרא תפרי הרכבה נוצרים. אם התפרים האלה לא ייאטמו בזמן עם חומרי איטום או קצף הרכבה, מים עשויים לעבור דרכם בעתיד.

איטום תפרים מבפנים

אם אנחנו מדברים על איטום תפרים מבפנים, אז ככל הנראה, אנחנו מדברים על תיקון וסילוק נזילות במקומות שבהם יש חיבורים, חיבורים ותפרים. איטום מבפנים מתבצע אם הגישה לתפר מבחוץ בלתי אפשרית.

העבודה מבפנים מתבצעת בעיקר על ידי תפירת התפרים, איטום באמצעות חוט מתנפח או איטום והזרקת שרף או ג’ל פוליאוריטן 2 רכיבים (היכן שהדינמיקה).

בביצוע עבודה מבפנים יש לעקוב אחר תהליכים טכנולוגיים מסוימים, תלוי באיזה מפרק אנו עוסקים. לכל סוג תפר נעשה שימוש בטכנולוגיות איטום ואיטום שונות, על כל אחת מהן תוכלו לקרוא עוד בהמשך מאמר זה.

איטום חיבורי יסוד, קירות ומרתף

כפי שהוזכר קודם לכן, התפרים הם אחת הנקודות החלשות בכל בנייה. תפרים קיימים בקירות, בתשתית ובמרתף, ואין זה משנה מאיזה סוג חומר עשויים אותם קירות המרתף או התשתית.

איטום חיבורי יסוד

היסודות שונים, אבל לא תלוי אם זה בסיס סרט או לוח יסוד מונוליטי, עשויים להיות תפרים.

ישנם מספר סוגי תפרים בבסיס:

  • דפורמציה – משמש בעיקר כאשר מדובר במבנה או מבנה גדול.
  • בטון בקור או בתפר – למרות שביציקת התשתית לא מומלץ לעשות הפסקות וליצוק את התשתית במספר שלבים, לעיתים יש לבצע עבודות בטון במספר שלבים עם הפרעות. תכנית זו משמשת בעיקר כאשר עובדים עם אובייקטים בעלי שטח גדול או צורה גיאומטרית מורכבת, כאשר בטון רציף בשכבה אחת קשה מבחינה טכנית או בלתי אפשרי כלל.

שיטת איטום התפרים הללו תוארה לעיל.

איטום תפרי קיר

במהלך בניית הקירות ניתן להיווצר סוגים שונים של תפרים, בהתאם לאופן ובאיזה חומר הוקמו אותם קירות.

  • קירות מונוליטיים – בעת יציקת קירות בטון עלולים להיווצר תפרים אם יוצקים את הקירות במספר שלבים. כאשר יוצקים קירות ממונוליט, נוצר כמעט תמיד תפר קר אחד לפחות – זהו התפר של החיבור של קיר הלוח שכן הקירות נוצקים בנפרד מרצפת הבסיס.
  • קירות עשויים מגושי FBS (בלוקים לבניית יסוד) – כאן, אנחנו מדברים על התפר הקר של לוחית הקיר, כמו גם על התפרים בין הבלוקים היוצרים את הקירות.
  • קירות לבנים – יהיו תפרים גם בין הלבנים וגם במפגש קיר הרצפה.

לאיטום והגנה על חיבורים קרים של לוחית הקיר ומפרקים אחרים בעת התקנת קירות, נעשה שימוש בשיטת תפירת התפר, איטום שכבה אחר שכבה של איטום, והזרקה (במידת הצורך).

איטום של תפרי מרתף

אם יש נזילות במרתף, אז, קודם כל, יש צורך לקבוע מאילו מקומות או תפרים נמצאים במרתף. אם המים מגיעים מלמטה, בתפר של צומת לוח-דופן (זה קורה ברוב המרתפים), אז זה לא קל לרקום את התפר התחתון של צומת קיר-לצלחת ולאטום את החוט המתנפח או האיטום המתרחב שם, אבל גם להזריק אותו.

חשוב: כשתופרים תפר קר, לא מספיק לעשות מרדף של 3-5 ס"מ, ואז לאטום לתוכו את החוט המתנפח, לאטום אותו בתרכובת לא מתכווצת, או בהתחלה לאטום שם איטום מתרחב מיוחד בשכבות. – יש לבצע בנוסף הזרקה (בעיקר שרף פוליאוריטן דו-רכיבי, מסוג HydroInject) - טכנולוגיה זו תשמש כחתך ולא תאפשר ללחות קפילרית לעלות במעלה הקיר. המרדף המיוצר לא נעשה לכל עובי הקיר ובהתאם, בהיעדר הזרקה (כחתך), לחות נימית תעבור ממש מאחורי המבט שעשיתם ותצא, נקודה רטובה ממש מעל. התפר שלך.

עבודה על איטום ואיטום חיבורים

לכל סוג תפר נעשה שימוש במערך העבודות שלו ובטכנולוגיה שלו, בעזרתה הוא מוגן מפני דליפות עתידיות. תפרים הם המקומות הפגיעים ביותר בבניית הבית שלכם, בהתאמה, אם העבודה על איטום התפרים תתבצע בצורה גרועה, בעתיד, הם ידלפו מים או רטיבות וידרשו תיקונים יקרים.

על סמך האמור לעיל, על מנת לבצע עבודות אלו בצורה איכותית, יש צורך להזמין חברת איטום מקצועית בעלת ניסיון וכישורים רלוונטיים.

תיאור העבודותיחידת מידההמחיר ב-שקל
איטום של תפרים קרים:
-עבוד על התקנת המרדף
-ניקוי המרדף
-איטום שכבה אחר שכבה של הרכב שאינו מתכווץ
m20
איטום חיבורי חיבור:
-עבוד על התקנת המרדף
-ניקוי המרדף
-איטום שכבה אחר שכבה של הרכב שאינו מתכווץ


m
16
איטום חיבורי התפשטות:
-עבוד על התקנת המרדף
-ניקוי המרדף -איטום הפרופיל האלסטי
-איטום של הרכב שאינו מתכווץ
-קומפלקס עובד בהזרקה
m100
איטום חיבורי התפשטות עם סרט איטום TPO (תרמופלסטיים פוליפנולים):
מכשיר לאיטום קו המתאר של תפר הדפורמציה באמצעות סרט אלסטי על דבק אפוקסי
m50
איטום תפרים בהזרקה / איטום חתוך -עבודה על התקנת המרדף
-ניקוי המרדף
-איטום שכבה אחר שכבה של הרכב שאינו מתכווץ
-עבודה על התקנת קידוחים והתקנת אורזים
-מכלול של עבודות על הזרקה
-פירוק אריזה ואיטום חורי הזרקה
m1200
איטום צמנט-מינרליm220
איטום מקומות כניסת התקשורת: -עבודה על התקנת המרדף
-ניקוי המרדף
-איטום שכבה אחר שכבה של הרכב שאינו מתכווץ
-עבודה על התקנת קידוחים והתקנת אורזים
-מכלול של עבודות על הזרקה
-פירוק אריזה ואיטום חורי הזרקה
piece300

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »