עבודות איטום

איטום קירות מבלוקים מבטון: השיטות והחומרים הטובים ביותר לאיטום מבפנים ומבחוץ

Written by יוסף כץ

בלוקים יסוד, בטון סודה, גז סיליקט, חימר מורחב, וכו ‘סוג זה הוא מעשי, זול יחסית ופופולרי בקרב בונים. עם זאת, אל תשכח שכל בלוקים, בין אם הם בלוקים FBS (Solid Foundation Blocks), גז סיליקט או בלוקי בטון, כולם חשופים למים ובהיעדר איטום איכותי יכולים להכניס אותו לחדר. במאמר זה נדבר על שיטות וטכנולוגיות של איטום בלוקים של חלקים תת קרקעיים של מבנים ומבנים, כגון יסוד הבית וקירותיו.

סוגי בלוקים ותכונותיהם

כיום משתמשים בסוגים שונים של בלוקים לבניית בתים ומבנים, מגוונים לפי הרכב, גודל ויעוד.

בלוקים FBS (Solid Foundation Blocks) – אלו הם בלוקים מבטון מוצק. בלוקי FBS עשויים מתערובת בטון ובעלי חיזוק פנימי, מה שהופך אותם לחזקים מאוד ועמידים בעומסים כבדים. בלוקי FBS מגיעים בגדלים שונים ומשמשים בעיקר ליסודות של מבנים מסחריים ובתים פרטיים.

Solid foundation blocks

קוביות בטון סודה עשויות מלט, חול קוורץ ורכיבים כגון מחוללי גז אלומיניום. לפעמים מוסיפים לתערובת גבס, סיד ופסולת תעשייתית, למשל, אפר או סיגים מתעשיות מתכות בייצור בלוקי בטון סודה. קוביות בטון סודה נחשבות לחומרי בניין זולים ובהתאם לכך נבנים ממנה בעיקר בתים פרטיים ובניינים תקציביים.

Aerated concrete blocks

בלוקי סיליקט גז – בלוקי סיליקט גז הם אבן מלאכותית העשויה מאחד מזני הבטון הסלולרי. בלוקי סיליקט גז מיועדים לבניית בתים פרטיים תקציביים ואינם עומדים בעומסים כבדים. כאשר בונים בית באמצעות חומרי סיליקט גז, לא מומלץ לבנות יותר מ-2 קומות, שכן ישנה סבירות גבוהה שקוביות סיליקט גז לא יעמדו בעומס ויתחילו להתמוטט.

Gas silicate blocks

מבחינת איטום ועמידות במים, לכל סוגי הבלוקים יש נקודת תורפה אחת ואלה הם התפרים הנוצרים בבנייה של הבלוקים. בהיעדר איטום טוב מבחוץ, במוקדם או במאוחר התפרים הללו מתחילים לדלג על לחות או מים.

מדוע והיכן יש צורך באיטום כאשר בונים תשתית עשויה בלוקי בטון?

לא משנה מאיזה סוג של בלוקים עשוי הבסיס שלך וקירות הוקמו, יש להגן על כל אלמנטי הבניין הממוקמים מתחת לאדמה מפני חשיפה למים.

היכן יש צורך באיטום:

  • קירות בטון
  • קירות מבלוקים עשויים בטון
  • תשתיות מבטון
  • גגות

מדוע יש צורך לבצע איטום:

נזק לא מוצדק עלול להיגרם לבית או לבניין שלך אם תשתית הבטון שלך לא מוגנת כראוי מבחוץ. ללא איטום איכותי הוא ייחשף לסביבה אגרסיבית ולמים ויתמוטט בהדרגה. אל תשכח שבטון הוא ספוג למים ובהתאם הוא סופג אותם. מים שחדרו לבטון עלולים לקפוא בטמפרטורות מתחת לאפס ולהפשיר בעת מעבר לטמפרטורות חיוביות, מה שהורס את הבטון, גושי הבטון והיסוד שלך, ויוצרים בו חללים ומיקרו-סדקים. המיקרו-סדקים והנקבוביות שנוצרו בגושי בטון עלולים לגרום לנזק מבני לבסיס.

ההשלכות של היעדר איטום איכותי:

  • סדקים בקוביות בטון וביסוד;
  • לחות מוגברת במרתף המופעל או במרתף (אם יש);
  • כתמים רטובים על צומת הרצפה-קיר שנוצרו כתוצאה מעליית לחות נימית (בהיעדר איטום מנותק בין הבסיס לקירות);
  • צמיחת עובש וטחב בתוך הבית שלך.

בהתחשב באמור לעיל, בעת התקנת יסוד בלוק או בית, אתה בהחלט צריך לעשות איטום אופקי ואנכי.

איטום אופקי של בלוקים

הגנה אופקית מיושמת ישירות על בסיס התשתית האופקי ומשמשת כחתך בין קירות הבנייה לבין התשתית עצמה. הודות לאיטום החתוך, הלחות הנכנסת לבטון מהחלק התת-קרקעי של התרחשותו אינה עולה בנימה במעלה הקירות.

איטום אופקי יכול להתבצע מהחומרים הבאים:

  • מסטיקים לציפוי;
  • סדינים מגולגלים משטחים;
  • מריחה;
  • איטום בהזרקה
Scheme of horizontal waterproofing of the foundation of blocks

איטום אנכי של בלוקים וקירות בטון

איטום אנכי מוחל על פני השטח האנכיים של הקרן והמשטח האנכי של הקירות הממוקמים מתחת לפני הקרקע. מטרתו להגן על קירות הבטון של המרתף והבסיס מפני השפעות של חדירת לחות ומים פנימה.

כאשר מבצעים איטום אנכי של קירות העשויים מקוביות בטון או קוביות בטון סודה, חשוב מאוד להקדיש תשומת לב מיוחדת לאיטום ואיכותו, שכן לכל בלוקים יש הרבה תפרים בעת הנחת, ותפרים הם תמיד נקודת תורפה בכל מבנה. ובהיעדר איטום איכותי, מים יעברו דרכם ראשון.

איטום אנכי יכול להתבצע מהחומרים הבאים:

  • מסטיקים לציפוי;
  • סדינים מגולגלים משטחים;
  • חומרי איטום למריחה;
  • גומי נוזלי.

Scheme of vertical waterproofing of the foundation of blocks

הטכנולוגיה לאיטום קירות ויסודות העשויים מבלוקים בטון וחומרי האיטום הטובים ביותר לכך

בעת בניית בית של בלוקים, יש צורך לבצע הגנה אנכית ואופקית ממים. כדי לעשות זאת, אתה יכול להשתמש במגוון גדול למדי של טכנולוגיות וחומרים. שיטות הבידוד העיקריות הבאות ניתנות להלן.

מסטיקים לציפוי

כאשר האיטום מתבצע בעזרת מסטיקים שונים, העבודה מתבצעת בעיקר בשיטת הציפוי שלו (מה שנקרא איטום ציפוי). מסטיקים מסוגים שונים מיושמים בעיקר עם רולר או מברשת. ישנם מספר סוגים של מסטיקים להתקנת איטום:

  • ביטום;
  • פוליאוריטן;
  • פּוֹלִימֵר.

מסטיקים מסוגים שונים נבחרים לאיטום גגות, רצפות, בריכות שחייה, יסודות, מרפסות וטרסות – הכלי מציג תוצאות מצוינות. תכונה אופיינית של מסטיק היא שהוא מוצג בצורה נוזלית, אך לאחר היישום על פני השטח, המוצר מתקשה מיד, יוצר סרט אלסטי וחסר תפרים.

אם אנחנו מדברים על איטום ביטומן הקלאסי, אז זו אחת השיטות הזולות ביותר להגנה על המבנה שלך. בדרך כלל, תערובות אלה מיושמות עם רולר או מברשת. בעת ביצוע הגנה על מבנים שונים הנמצאים מתחת לפני הקרקע, לא מומלץ להשתמש ביטומן כשיטת ההגנה העיקרית. ככלל, מסטיק ביטומן לא יוכל לשמש במשך זמן רב כציפוי אמין.

חשוב: לפני בחירת מסטיק, התייעצו עם משרדים מנוסים שההתמחות שלהם אינה מכירת חומרים, אלא ייצור העבודות עצמן. כיום יש הרבה מסטיקים שונים בשוק, אך אל תשכחו שלכל מסטיק יש תכונות מסוימות וזו ממש לא עובדה שהוא יתאים למבנה ולאירוע שלכם. לאיטום איכותי ועמיד של הבניין שלכם, יש צורך לבחור בשיטה הנכונה ולא לחסוך בחומרי איטום.

איטום באמצעות יריעות ביטומניות נדבקות למשטח

 

מדובר בציפוי רב שכבתי העשוי מפולימרים מיוחדים המקובעים לבסיס באמצעות רכיבי דבק שונים.


טכנולוגיית התקנה:

התקנת איטום ההדבקה מתבצעת על ידי הדבקתו על המשטח הנוקה והמוכן באופן ידני ולאחר מכן יש לכסות את קרום ההדבקה ברולר מיוחד על מנת שתתרחש הידבקותו למשטח. תחילה מורחים פריימר על פני השטח בו יבוצע האיטום.

חסרונות:

  • יש תפרים בין ה יריעות; 
  • חוסר 100% הידבקות לבסיס;
  • חיי השירות בפועל, בנוכחות מי תהום, אינם יותר מ 3-5 שנים.

לא מומלץ להשתמש בבידוד הדבקה להגנה אנכית, במהלך בניית מרתף או מרתף מגורים עשוי בלוקים.

 

איטום באמצעות יריעות ביטומניות

בידוד משטח רול און עשוי מגלילים על בסיס ביטומן עמיד למים. לכל סוג של מבנה יש בידוד משטח המתאים ביותר שלו. סוג זה של בידוד יש.

טכנולוגיית התקנה:

התקנת איטום פני השטח מתבצעת באמצעות מבער, על ידי גלגול הגליל על פני המשטח וחימום שכבת הביטומן. לפני ריתוך בידוד הגליל, יש צורך ליישם פריימר מראש (כדי לשפר את ההדבקה). יש להרכיב את היריעות המגולגלות לפחות ב-2 שכבות החופפות את התפרים של הקודמת.

חסרונות:

  • יש תפרים בין ה יריעות; 
  • חוסר 100% הידבקות לבסיס;
  • חיי השירות בפועל, בנוכחות מי תהום, אינם יותר מ 3-5 שנים.

Surfaced insulation is not recommended for use in the construction of a basement or a residential basement made of blocks. 

Rolled-on surfaced waterproofing

איטום בגומי נוזלי

הוא עשוי מאמולסיית ביטומן-לטקס בתוספת פולימרים שונים. ביישום, גומי נוזלי יוצר קרום דמוי גומי הומוגנית ללא תפרים ועם 100% הידבקות למשטח.

טכנולוגיית התקנה:

גומי נוזלי מיושם באופן ידני או על ידי ריסוס על משטח נקי מאבק ולכלוך. לפני המריחה, יש לסמן את המשטח עם פריימר.

חסרונות:

  • עלות גבוהה של גומי נוזלי.

למרות העלות הגבוהה, היעדר תפרים ו-100% הידבקות לבסיס הופכים את הגומי הנוזלי להרכב אידיאלי לאיטום למים של חלקים תת קרקעיים של מבנים ומבנים.

Waterproofing of blocks with liquid rubber

איטום קירות בלוק בטון מבפנים: טכנולוגיות וחומרים לעצירת נזילות ושיקום איטום

כאשר משתמשים בחומרי איטום איכותיים ואיטום מבוצע כהלכה מבחוץ, זה צריך להיות נוח ויבש בתוך המרתף שלך. אם אתה מוצא כתמים רטובים או עובש במרתף או בבית, זה אומר שהאיטום שלך מבחוץ הפך לבלתי שמיש או נעשה עם הפרות. כדי למנוע את ההשלכות של בידוד שאינו עשוי בצורה גרועה, אתה יכול לחפור את הבית שלך סביב ההיקף ולבצע איטום מחדש או לבצע אותו מבפנים באמצעות שיטת הזרקה, חומרי איטום והרכבים מיוחדים של פולימר-צמנט.

חשוב: אם מתגלים נזילות בבית או בוצעו ליקויים באיטום, מומלץ לנקוט בכל האמצעים האפשריים להחלפת ציפוי האיטום מבחוץ, שכן הדבר יפתור את שורש הבעיה שלכם.

חומרי איטום איטום מפרקי בטון, קור ודפורמציה

הנקודות החלשות ביותר בבסיס העשויות בלוקים הן התפרים המשתלבים ועליהם יש להגן קודם כל. בהיעדר איטום חיצוני, נעשה שימוש בחומרי איטום שונים שאינם מתכווצים ומתרחבים להגנה על אזור התפר מפני חדירת מים מבפנים. חומרי איטום שונים בהרכבם ובתגובותיהם למים. עם זרימה פעילה של מים, ניתן להשתמש בסוגים שונים של אטמים הידראוליים.

טכנולוגיית איטום:

כדי להגן על גושי בטון מפני נזילות, כדאי לרקום את התפרים המשתלבים (לעשות שקע קטן), ושכבה אחר שכבה לאטום לתוכו את חומר האיטום המתרחב. במקרה של חדירת לחות, לאיטום זה יש תכונות להתרחב ואינו מאפשר למים לעבור. ניתן לחזק תפרים חוסמים גם עם איטום הזרקה:

שיטת איטום בהזרקה

איטום הזרקה הוא שרפי פוליאוריטן חד רכיבים ודו רכיבים, והרכבי הליום הנבדלים בצמיגות, זמן התקשות, מקדם התפשטות, תגובה למים, נזילות ומאפיינים נוספים. איטום הזרקה משמש לאיטום חיבורים בין בלוקים וקרים, סדקים בבטון וגוף המבנה אם הוא נהרס או חודרת דרכו לחות. לייצור עבודות הזרקה משתמשים במשאבת הזרקה מיוחדת, שבעזרתה מוזרקת תרכובת ההזרקה לקירות או לתפרים.

טכנולוגיית הזרקה:

  1. סימון מרכזי הזרקה באזורים בעייתיים;
  2. קידוח חורים ב-45 מעלות;
  3. התקנת אורזים או מזרקים בחורים קדוחים ב-45 מעלות;
  4. הזרקת שרף פוליאוריטן דרך האריזה לאזור הבעייתי של התפר או הקיר המשתלבים;
  5. פירוק אריזה ואיטום חורים עם איטום מיוחד.

תוכנית איטום הזרקה על בסיס ובלוקים אחרים:

Scheme of injection waterproofing on foundation and other blocks:
חשוב: לפני הזרקת תפרים קרים או משתלבים, יש להצביע עליהם קודם לכן עם התקנת שקע בגודל 3x5 ס"מ, ולאחר מכן להגן על ידי איטום שכבה אחר שכבה של איטום מתרחב מיוחד. הליך זה מחזק את התפר, וכאשר הוא מוזרק, השרף נכנס לתוך התפר, ולא דרך נקודת התורפה כלפי חוץ.

ניתן לקרוא עוד על שיטת ההזרקה במאמר – “איטום בהזרקה. תכונות שיטת האיטום בהזרקה”

חומרי צמנט פולימריים

איטום צמנט פולימרי מורכב ממרכיב אחד או שניים. ככלל, בידוד צמנט פולימרי הוא תערובת מלט עם חומרי מילוי פולימריים ותוספים מיוחדים העשויים מפולימרים נוזליים. כיום ישנן קומפוזיציות פולימר-צמנט מסוג HydroPaz Prime, הפועלות על לחץ מים שלילי ומסוגלות לעמוד בלחץ מים מבחוץ לפנים, מה שהופך אותן להרכב אידיאלי למריחה על קירות העשויים בלוקים מבפנים. חֶדֶר.

טכנולוגיית יישום:

  1. נקה את המשטח מאבק ולכלוך;
  2. בצע פילה למעבר בידוד מהאופקי לאנכי;
  3. מערבבים את הרכיבים הדרושים בצורה נכונה;
  4. יש למרוח את התערובת שהתקבלה על פני השטח ב-2 שכבות באמצעות מברשות ורולים מיוחדים.

ככלל, סוג זה של איטום מיושם מהחלק הפנימי של המרתף או המרתף אל משטח הרצפה עם גישה לקירות עד לגובה פני הקרקע. מומלץ ליישם בידוד לאחר עבודת הזרקה ואיטום של מפרקים בין בלוקים וקרים.

איטום קריסטלי גבישי לעומק הבטון

קומפוזיציות חודרות מסופקות בצורה של תערובת אבקה ומורכבות מצמנט פורטלנד, חומרי מילוי ותערובת של תוספים כימיים פעילים.

ככלל, קומפוזיציות אלו אינן פועלות כל כך טוב על בסיס בלוקים FBS (Solid Foundation Blocks) ובלוקים סיליקט גז, שכן יש להם חללים ונקבוביות שאינם מאפשרים לגבישים לגדול בנפח הנכון (גבישים אינם גדלים על רֵיקָנוּת).

חשוב: ברוב המקרים, תערובות חודרות לא יעזרו לפתור את בעיית הנזילות לבד.

עוד על איטום קריסטלי תוכלו לקרוא במאמר – “איטום קריסטלי וגבישי: תיאור מפורט של עבודתו בבטון, סוגי חומרים וטכנולוגיות יישום”.

טכנולוגיית יישום:

  1. להכין את הבטון ולנקות אותו;
  2. להרטיב את פני השטח בשפע;
  3. ליישם תערובת של החומר עם מברשת;
  4. להרטיב משטח בשפע במשך 5-6 ימים.

ערכת הפעלה של איטום חודר:

Operation scheme of penetrating waterproofing

מסקנות והמלצות לפתרון בעיות עם נזילת מים דרך קירות מבלוקים

אם אתה לא יכול לבצע איטום איכותי מבחוץ, אז כדי למנוע נזילות, כמו גם לבצע הגנה איכותית מבפנים, תצטרך לבצע סט אמצעים המורכב מהשלבים הבאים:

  1. איטום חיבורים בין בלוקים הממוקמים מתחת לפני הקרקע באמצעות איטום מתרחב;
  2. איטום התפר הקר של דופן לוחית העזר בשיטת הזרקה;
  3. יישום הרכב פולימר-צמנט מיוחד המסוגל לעמוד בלחץ מים מבחוץ לפנים על בסיסי הרצפה עם הרמה על הקירות עד למפלס הקרקע.
המלצה: כאשר מבצעים סט אמצעים זה על ידי משרד מקצועי המתמחה באיטום משולב, מובטח לכם לקבל מרתף יבש לפחות ל-15 השנים הבאות.

About the author

יוסף כץ

Leave a Comment

Translate »